Dilemma...wat zouden jullie doen?

Dilemma...wat zouden jullie doen? 

Onderwerp van twelve

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Idd, de wet maakt tijdelijke contracten mogelijk, vrijheid voor werkgever en werknemer

    Rose

    eens. Het is aan beiden kanten een overeenkomst met niet meer dan die duur van tijdelijke contract. De werkgever kan van alles nu zeggen maar in feite is dat ook niets waard/ stat niks op papier, behalve die 6 maanden. Zoals Mikky al zei, als hij je zoon echt eventueel langer aan zich wil binden, dat geeft hij een jaarcontract met een proeftijd.
  2. Evelyne1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Evelyne1
    quote:
    Dit schreef Solar

    eens. Het is aan beiden kanten een overeenkomst met niet meer dan die duur van tijdelijke contract. De werkgever kan van alles nu zeggen maar in feite is dat ook niets waard/ stat niks op papier, behalve die 6 maanden. Zoals Mikky al zei, als hij je zoon echt eventueel langer aan zich wil binden, dat geeft hij een jaarcontract met een proeftijd.


    En:
    quote:
    Dit schreef Mikky
    Als je een tijdelijk dienstverband aanbiedt, dan weet je van beide kanten dat het daarna van rechtswege eindigt en dat je beiden niet weet wat er daarna gaat gebeuren.

    Heb je als werkgever bredere intenties dan dat, dan biedt je een langerlopend contract. Bij een contract langer dan 6 mnd bestaat er ook gewoon weer een wettelijke proeftijd (bij contract van 6 mnd bestaat de proeftijd niet meer) en hoeft werkgever geen gebruik te maken van een 6 mnd contract (die wg dan feitelijk inzet voor een oneigenlijke en onwettelijke zgnmde 'verlengde proeftijd')




    Ik zit daar ook nog over na te denken:
    Opeens schieten er mij wat vragen te binnen over het arbeidsrecht, want ik ben er niet echt in thuis.

    -Is zo dat je bij een jaarcontract een proeftijd hebt van max.2 maanden?
    En zou het in dit geval ook zo kunnen zijn dat deze werkgever 2 maanden proeftijd eigenlijk tekort vindt en liever iemand 6 maanden wil zien werken, omdat dat hem meer inzicht geeft hoe deze persoon echt werkt?
    En dat hij het daarom zo voorstelt van 'eerst 6 maanden en dan onbepaald'?

    -En: zou - theoretisch gezien- een voorstel van 'eerst 6 maanden en dan bij gebleken geschiktheid voor onbepaald' alsnog voor die zoon op papier kunnen worden vastgelegd opdat hij daardoor meer rechten kan hebben bij gebleken geschiktheid? ( stel dat hij dan toch onverhoeds een leuke vriendin treft en opeens niet meer op reis gaatSmile)
  3. Es1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es1967
    quote:
    Dit schreef twelve
    Mijn jongste zoon werkt sinds een half jaar bij een tankstation. Volgende week loopt zijn contract af en wordt niet meer verlengd.Pomp was 24/7 bemenst, maar gaat nu s'nachts dicht, dus personeel te veel.

    Gelukkig heeft hij vandaag weer een baan gevonden. Goed gesprek gehad en hij is meteen aangenomen. De nieuwe werkgever vertelde 2x een contract aan te bieden (1e voor een half jaar) en daarna bij goed functioneren een vast dienstverband.
    Waar krijg je dat tegenwoordig nog? Een aardige werkgever en het werk lijkt hem ook heel leuk. Een inwerkperiode duurt ongeveer een half jaar bij dat bedrijf.

    Maar nu komt het. Mijn zoon heeft momenteel alleen belang bij werk voor 6 maanden, want begin november a.s. gaat hij minimaal een half jaar- maximaal een jaar reizen.

    Dit heeft hij niet aan de werkgever verteld, en hij voelt zich er erg schuldig over. Ik snap dat gevoel wel...

    Maar wat is wijsheid? Zucht....


    Ik zou eerlijk zijn..
  4. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    Ik zou het gewoon zien als een contract, fijn dat de werkgever intenties uitspreekt maar het is maar de vraag of het waar gemaakt wordt
    En ja, ik heb er ervaring mee...

    Een aantal jaren terug na een korte periode van WW via het UWV bij een goed bedrijf terechtgekomen, jaarcontract en bij goed bevonden was het de intentie om in vaste dienst te komen. (helaas stond dat nou net niet in het contract en je verwacht als het UWV er ook bij betrokken is het wel goed komt). Maar helaas.. door fouten bij het bedrijf zijn mensen die uitzendcontracten hadden in vaste dienst gekomen en hadden wij het nakijken, we waren met 3 in deze positie. Maar goed, niet getreurd, zou goed komen na 3 jaar. Maar helaas, tegen het einde van het tweede jaarcontract werd er een grote reorganisatie aangekondigd waarbij de afdeling werd verplaatst naar een andere vestiging en het werk dus ging verdwijnen. Nog wel een derde jaarcontract maar daarna gewoon weer op straat gezet, een half jaar later gevolgd door de mensen met een vast contract. Maar die hadden tenminste nog wel recht op enige vergoeding en begeleiding.
    Dus heel erg mooi die intenties... maar dat geeft geen enkele garantie.
    Als er intenties zijn kan de werkgever dat ook netjes in het contract vermelden of gewoon een juist contract aanbieden.. Daarnaast vraag ik me ook wel af waarom er een inwerkperiode van een half jaar nodig is? Lijkt me zeer ruim, dit klinkt echt meer naar een half jaar lang kijken of je iemand wel geschikt vind en dan ermee verder
  5. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef twelve
    Mijn jongste zoon werkt sinds een half jaar bij een tankstation. Volgende week loopt zijn contract af en wordt niet meer verlengd.Pomp was 24/7 bemenst, maar gaat nu s'nachts dicht, dus personeel te veel.

    (..).


    Het zou mij niet verbazen dat de ontheffing op de winkeltijdenwet per 1 mei verlopen was.. Wat ik ervan lees op de digitale snelweg.. kan je zo'n ontheffing per jaar aanvragen bij de gemeente.. Kost in mijn gemeente al 300 euro....

    Ik kan mij voorstellen dat het 'slappe' tijden kunnen zijn in de nacht.. dan is niet verlengen misschien wel beter.. Echter, denk dat het idee / wens om dat dan te doen ook al wel een tijdje in het verleden ligt.. Smile

    Kortom, ?ls het bovenstaande zo is.. dan heeft je zoon al een 'ervaring met de grote mensen wereld' en ervaren dat de belangen van deelnemers in het zakelijke verkeer nogal eens ver uiteen kunnen staan/vallen.
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Evelyne1


    En:



    Ik zit daar ook nog over na te denken:
    Opeens schieten er mij wat vragen te binnen over het arbeidsrecht, want ik ben er niet echt in thuis.

    -Is zo dat je bij een jaarcontract een proeftijd hebt van max.2 maanden?
    En zou het in dit geval ook zo kunnen zijn dat deze werkgever 2 maanden proeftijd eigenlijk tekort vindt en liever iemand 6 maanden wil zien werken, omdat dat hem meer inzicht geeft hoe deze persoon echt werkt?
    En dat hij het daarom zo voorstelt van 'eerst 6 maanden en dan onbepaald'?

    -En: zou - theoretisch gezien- een voorstel van 'eerst 6 maanden en dan bij gebleken geschiktheid voor onbepaald' alsnog voor die zoon op papier kunnen worden vastgelegd opdat hij daardoor meer rechten kan hebben bij gebleken geschiktheid? ( stel dat hij dan toch onverhoeds een leuke vriendin treft en opeens niet meer op reis gaatSmile)


    1) Ja, max proeftijd is 2 mnd. Langer is niet toegestaan. Alles daarboven is onwettig dus. In de nwe wetgeving behoeft een contract tot 6 mnd geen proeftijd meer. Werkgevers kiezen daarmee nu regelmatig voor deze contractvorm, om deze in te zetten als oneigenlijke proeftijd.

    2) Nee, je kunt aan die omschrijving geen rechten ontlenen. Als in: nul. Einde van rechtswege is einde van rechtswege.
  7. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef twelve
    ...
    Maar dan geen knagend geweten.,

    ...


    Is je zoon er al uit?
  8. Evelyne1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Evelyne1
    quote:
    Dit schreef Mikky


    1) Ja, max proeftijd is 2 mnd. Langer is niet toegestaan. Alles daarboven is onwettig dus. In de nwe wetgeving behoeft een contract tot 6 mnd geen proeftijd meer. Werkgevers kiezen daarmee nu regelmatig voor deze contractvorm, om deze in te zetten als oneigenlijke proeftijd.

    2) Nee, je kunt aan die omschrijving geen rechten ontlenen. Als in: nul. Einde van rechtswege is einde van rechtswege.


    SmileDank je wel Mikky, voor het uitleggen hoe het precies zit!

    Ondertussen ben ik ook benieuwd naar wat deze zoon uiteindelijk wil doen.
  9. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve

    Pfff, wat veel reacties...Allemaal heel hartelijk bedankt hiervoor! Nee, mijn zoon is er nog niet uit. Hij stopt het liever weg zie ik. Komt ook op dat op dit moment de focus even ergens anders ligt, nu een schoonzus van mij toch nog vrij onverwacht is overleden.

    Ik heb hem vanochtend gezegd dat ik toch een dezer dagen een gesprek hierover met hem wil.
    Ik zelf kan mij het vinden zoals Ilona het heeft verwoord en ik hoop dat hij dat zelf ook zo ziet.

    Als het nu een baantje was bij een ander tankstation of bv. de Action, dan zou ik dat geen enkel probleem vinden om t.z.t. te zeggen dat er geen belangstelling meer is voor een nieuw contract.
    Maar deze werkgever lijkt toch een betere werkgever te zijn, die goed werkgeverschap hoog in het vaandel heeft.
    Helemaal zeker weten doe je dat nooit natuurlijk, want uiteindelijk is hij bij het tankstation ook genaaid en ik zelf heb ook al meerdere ervaringen gehad met werkgevers die een verborgen agenda hadden.
    En toen ik zelf jong was, vond ik ergens een half jaar of een jaar werken al heel lang. Smile

    Overigens gaat het hier niet om voorliegen. Hem is niet gevraagd of hij nog toekomstplannen heeft.
    Hij wil dus gaan reizen en t.z.t. ook een HBO-studie gaan doen, maar weet eigenlijk nog niet wat...
    Dit even voor de duidelijkheid....

    Het ging ook razendsnel. Het gesprek was bedoeld als kennismakingsgesprek, maar de werkgever was zo enthousiast dat mijn zoon al tijdens het gesprek kon tekenen bij het kruisje en werd voorgesteld aan zijn toekomstige collega's.

    Een half jaars contract is meestal ook bedoeld om uit te vinden of het wederzijds bevalt.
    Veel werkgevers hebben er dan ook geen problemen mee als je na 6 maanden opstapt, maar dat zijn meestal baantjes waar je na een dagje meelopen wel weet wat er van je verwacht wordt.

    Bij deze werkgever betreft het een verkoopfunctie en gaat hij o.a. ook rondrijden in een bestelbusje naar de klanten om bestellingen af te leveren. Omdat het techniek betreft, zal hij alle benamingen van onderdelen eigen moeten maken, etc..

    De reis gaat door en wordt niet uitgesteld. Verkering heeft hij al jaren. Vriendin gaat ook mee.


    Wordt vervolgd.....
  10. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef twelve
    ...


    Wordt vervolgd.....


    Goed bezig.
  11. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef twelve
    Pfff, wat veel reacties...Allemaal heel hartelijk bedankt hiervoor! Nee, mijn zoon is er nog niet uit. Hij stopt het liever weg zie ik. Komt ook op dat op dit moment de focus even ergens anders ligt, nu een schoonzus van mij toch nog vrij onverwacht is overleden.


    Als eerste, gecondoleerd en sterkte gewenst.


    quote:
    Dit schreef twelve

    Overigens gaat het hier niet om voorliegen. Hem is niet gevraagd of hij nog toekomstplannen heeft.
    Hij wil dus gaan reizen en t.z.t. ook een HBO-studie gaan doen, maar weet eigenlijk nog niet wat...
    Dit even voor de duidelijkheid....


    Duidelijk. Heel begrijpelijk ook dat jongeren nog niet altijd weten wat ze willen qua inrichting van hun leven..
    Maak het niet groter dan het is.. vind ik.

    quote:
    Dit schreef twelve

    Bij deze werkgever betreft het een verkoopfunctie en gaat hij o.a. ook rondrijden in een bestelbusje naar de klanten om bestellingen af te leveren. Omdat het techniek betreft, zal hij alle benamingen van onderdelen eigen moeten maken, etc..


    Automaterialen of industri?le techniek?

    Wat betreft dat eerste,,, kan ook via thuisstudie, denk ik.. Tik willekeurig wat kentekens in op een auto-onderdelen site en je kan zo alle productgroepen 'doorlopen' op de benaming.

    Zo gebeurd het ook aan de balie.. Er wordt op kenteken of chassisnummer gezocht in het software programma.. Smile


    De reis gaat door en wordt niet uitgesteld. Verkering heeft hij al jaren. Vriendin gaat ook mee.


    quote:
    Dit schreef twelve

    Wordt vervolgd.....


    Kijk de eerste maand eens aan, of het werk bevalt. In de loop van de maanden, zo ergens in de zomer.. zou je zoon kunnen aangeven dat zijn reisplannen concreter zijn geworden en hij voornemens is dat te gaan ondernemen in de herfst..

    Misschien dat je zoon wel iemand kent die past voor de functie en hij dus zijn opvolger aandraagt.. helpt hij de WG ook.

    Tot slot.. als het werk wederzijds bevalt.. en de reisplannen zijn niet slecht ontvangen.. dan is het misschien wel mogelijk om bij terugkeer weer in dienst te komenSmile
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Anke
    En die wetgeving..
    Ik vind t ruk
    We hebben een uitzendkracht die na 1 week ziek wordt. Hem weer terugnemen betekent 2e contract
    Dat betekent exit flexibiliteit in de arbeidsovereenkomsten OF een lange uitzendperiode.. En dat trekt een nonprofit-organisatie financieel niet


    Via een ander forum kwam ik toch even op dit onderwerp uit..

    Inderdaad, een ziektedag is einde overeenkomst.. m??r er mag in fase A, bij uitzendwerk, oneindig een nieuwe overeenkomst gestart worden.. In fase B en C is dat anders.

    In fase A:

    Mag u een onbeperkt aantal uitzendovereenkomsten achter elkaar krijgen.
    Eindigt de uitzendovereenkomst automatisch als de opdrachtgever de inlening be?indigd.
    Heeft u alleen recht op loon over de gewerkte uren.
    Uw loon wordt wel doorbetaald op offici?le feestdagen als deze feestdag valt op een dag dat u normaal gesproken zou werken.
    U bouwt vakantiedagen (24 bij een fulltime dienstverband) en vakantietoeslag op.
    Als u ziek wordt, eindigt de uitzendovereenkomst automatisch.
    De eerste twee ziektedagen zijn wachtdagen. U ontvangt dan geen uitkering. Vanaf dag drie heeft u recht op een uitkering gedurende maximaal twee jaar van de Ziektewet (ZW). Deze uitkering wordt door het uitzendbureau het eerste jaar aangevuld tot 91% van uw uitkeringsdagloon. In jaar twee bedraagt het aanvullingspercentage 80%.
    Als u tenminste 21 jaar bent en minimaal 26 weken voor hetzelfde uitzendbureau hebt gewerkt, heeft u in principe recht op pensioenopbouw.


    Bron: >>LINK<<

    Met de onderstaande link / organisatie ben je waarschijnlijk wel bekend.
    >>LINK<<
Terug naar de lijst