Hoe slecht is een magnetron?

Hoe slecht is een magnetron? 

Onderwerp van Bloem

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Pascal
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Pascal
    quote:
    Dit schreef Fons69



    Tast het de moleculen aan? Het brengt ze alleen in beweging en door de wrijving warmt het eten op.


    Dat dus.. Smile
  2. Pascal
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Pascal
    quote:
    Dit schreef Fons69
    >>LINK<<


    Quote :
    Koken
    Maar als je zelf kookt met de magnetron zijn er ook voordelen: alles wat gekookt, gestoomd of gepocheerd kan worden, kan ook gaar gemaakt worden in de magnetron met minder of zonder vocht. Dat betekent dat in water oplosbare vitamines, zoals vitamine C, optimaal behouden blijven. Ook is de magnetron heel geschikt om ?mager? te koken, met weinig vet of zonder vet. Bovendien is minder zout nodig, doordat het zout in het gerecht blijft zitten en niet in het kookvocht trekt.


    Vind gekookte aardappelen uit de magnetron toch niet te vreten...
  3. Fons69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fons69
    quote:
    Dit schreef Pascal


    Vind gekookte aardappelen uit de magnetron toch niet te vreten...



    Ik vind gekookte aardappelen niet te vreten... Smile
  4. Pascal
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Pascal
    quote:
    Dit schreef Fons69



    Ik vind gekookte aardappelen niet te vreten... Smile


    Smile
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef malva
    Misschien ben je Emoto al tegen gekomen
    het blijft mij verbazen wat je aan waterkristallen kan aflezen
    >>LINK<<

    Daarnaast heb ik vernomen dat de magnetron is uitgevonden als oorlogstuig, een vernietigingswapen


    En ja, op z'n tijd gebruik ik de magnetron, gewoon omdat het even sneller en/of makkelijker is als een andere methodeSmile


    De magnetron is geen vernietigingswapen.
    De magnetron is uitgevonden als opwekker van hoogfrequente signalen die gebruikt wordt in radarapparatuur. De hoofdcomponent van een radar wordt nog steeds magnetron genoemd.

    Door toeval is men erachter gekomen dat een magnetron ook eten kan opwarmen en is men dit gaan gebruiken in de keuken. Daardoor zal de naam magnetron eerder geassocieerd worden met de keuken dan een radar systeem.

    Wat betreft de schadelijkheid van de magnetron: een magnetron wekt dus hoogfrequente signalen op die de watermoleculen in eten laat bewegen. Bewegende moleculen = warmte in de natuurkunde.
    Dat de hoogfrequente signalen niet buiten de magnetron komen, komt doordat de buitenkant volledig van metaal is. Dat heet een "kooi van Farraday". electronische signalen komen niet door een kooi van Farraday heen, dus blijven de signalen binnen de magnetron. Daarom NOOIT de sluiting van de deur overbruggen of de magnetron aanzetten als de buitenkant er vanaf is.

    Wat de hoogfrequente signalen voor de rest doen met het eten weet ik niet, maar weet wel dat de magnetron al sinds eind jaren 40 vorige eeuw in de keukens te vinden was (in de V.S.)
  6. quote:
    Dit schreef malva
    Misschien ben je Emoto al tegen gekomen
    het blijft mij verbazen wat je aan waterkristallen kan aflezen
    >>LINK<<

    Daarnaast heb ik vernomen dat de magnetron is uitgevonden als oorlogstuig, een vernietigingswapen

    Smile


    De magnetron gebruikt "microwaves" een vorm van electromagnetische straling. Deze straling kun je voor meerdere dingen gebruiken. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in plaats van radiogolven voor (data)communicatie en de NASA gebruikt microwaves dus vooral veel voor communicatiedoeleinden maar inderdaad ook in wapens die niet dodelijk zijn, maar de huid plaatselijk voor een korte tijd (2 sec.) heel warm maken, zodat de aangevallen person vlucht. Maar de NASA kwam er dus ook achter dat je met magetrongolven water op een efficiente wijze kunt verhitten en daar hebben we de magnetronoven aan te danken. Net als dat we wel meer goede uitvindingen aan de NASA hebben te danken (GPS is het bekendste voorbeeld denk ik). Maar om nu te stellen dat de magnetronoven een een vernietigingswapen is? Ja, als je er een levend wezen in stopt voor een paar minuten dan gaat het wel dood, maar dat gebeurt ook als je het in een pannetje water op het vuur zet. Het enige wat de magnetronstralen doen is de watermoleculen in beweging brengen, waardoor het product warm wordt en gaar. En zoals Fons ook al schreef, bij koken in de magnetron blijven vitamins beter behouden dan bij conventioneel koken in veel water.

    Zie dat Arno me net voor was. Maar goed, komt op hetzelfde neerSmile
  7. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    De magnetron is geen vernietigingswapen.

    Niet? Pfff begon mij net een beetje Lara Croft te voelen met mijn magnetron. ...
  8. Pascal
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Pascal
    quote:
    Dit schreef Solar

    Niet? Pfff begon mij net een beetje Lara Croft te voelen met mijn magnetron. ...


    SmileSmile
  9. quote:
    Dit schreef Solar

    Niet? Pfff begon mij net een beetje Lara Croft te voelen met mijn magnetron. ...


    Nou, als je je eten goed verhit in de magnetron, maak je op zijn minst duizenden bacteri?n doodSmile
  10. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee
    quote:
    Dit schreef Dieneke


    Maar daarvan is bekend dat het slecht is..



    Dat, dus
  11. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Nou, als je je eten goed verhit in de magnetron, maak je op zijn minst duizenden bacteri?n doodSmile

    Dat is overigens het werkelijke risico van een magnetron; je verhit wel maar kookt niet, en de verhitting is (zeker bij korte tijden) niet helemaal gelijkmatig. Daardoor is de kans op voedselvergiftiging (eigenlijk: voedselinfectie) in de praktijk iets groter.
  12. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Nou, als je je eten goed verhit in de magnetron, maak je op zijn minst duizenden bacteri?n doodSmile


    Wauw. Dan ben ik morgenochtend een superwoman als ik mijn havermoutje opwarm :-)
Terug naar de lijst