Werkgever zegt dat er minuren zijn bij ontslag

Werkgever zegt dat er minuren zijn bij ontslag 

Onderwerp van Dimaxx

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Brenda zelf op 12 april 2018 om 14:09:45

Terug naar de lijst
  1. as
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van as
    quote:
    Dit schreef Brenda
    Zoon heeft opgezegd met in acht neming van een opzegtermijn van een maand. Ontslag is ook akkoord bevonden alleen zijn er plots minuren .
    Ik heb een urenregistratie gekregen waaruit blijkt dat zijn 3 weken ziek.zijn als niet gewerkt staan, maar ook niet als zijnde ziek. Vrije dagen staan er ook niet in vermeld. Het zijn echt alleen de uren van in en uitklokken.
    Ik ga maandag een vakbond bellen.


    Zeker een goed plan. Dit klinkt niet oke. Dus beter even goed onderbouwd terug reageren..
  2. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    Jij als moeder lekker doorgaan zoals je doet. Laat ze maar merken dat jij het niet accepteert . Ik zeg altijd tegen iedereen. Elk uur dat je vrij hebt genomen maar ook ziekte uren bijhouden..
    Het intimideren kan echt niet ik zou dan ook zeker zorgen dat me begrijpt dat als ze het nog 1 x flikken ik er werk van maak.

    En natuurlijk mag zoon eerder weg gaan daar zolang hij zich aan de opzegtermijn houd welke zolang is als zijn proeftijd.

    Mijn dochter kreeg geen verlenging en werd de laatste maand veel naar huis gestuurd vanwege te weinig werk, aantal x aangegeven dat ze geen uren had.....na half jaar kwam de rekening of ze 800 wilde overmaken. Nou dan komt mama aan bod!
    Zeker jij moet voor je kind d opkomen ..

    Succes
  3. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    quote:
    Dit schreef as
    Tussentijds opzeggen van een tijdelijk contract kan alleen in goed overleg officieel hoor je hem af te maken.
    Min uren zijn voor de rekening van de baas mogen niet verekend worden. Baas heeft roosters gemaakt dus eigen schuld.

    Hoe kom jij hierbij?

    Zal lekker worden!
    Ook minuren mogen gewoon maar in overleg. Vaak worden ze later ingehaald....staat in het cao. Zeker horeca is daar gevoelig voor. Want ook hebben zij drukkere tijden....1 kind en 2 schoonkinderen in de horeca.
  4. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    quote:
    Dit schreef Brenda
    Zoon heeft opgezegd met in acht neming van een opzegtermijn van een maand. Ontslag is ook akkoord bevonden alleen zijn er plots minuren .
    Ik heb een urenregistratie gekregen waaruit blijkt dat zijn 3 weken ziek.zijn als niet gewerkt staan, maar ook niet als zijnde ziek. Vrije dagen staan er ook niet in vermeld. Het zijn echt alleen de uren van in en uitklokken.
    Ik ga maandag een vakbond bellen.

    Dan is het appeltje eitje. Zeker vertellen als je gaat informeren.
    Persoonlijk zou ik woordje bij meneer gaan doen. Ik zit hier gewoon plaatsvervangend boos te worden en ik wordt zelden boos grrrr. Ga zo met je mee
  5. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef Brenda
    Zoon heeft opgezegd met in acht neming van een opzegtermijn van een maand. Ontslag is ook akkoord bevonden alleen zijn er plots minuren .
    Ik heb een urenregistratie gekregen waaruit blijkt dat zijn 3 weken ziek.zijn als niet gewerkt staan, maar ook niet als zijnde ziek. Vrije dagen staan er ook niet in vermeld. Het zijn echt alleen de uren van in en uitklokken.
    Ik ga maandag een vakbond bellen.



    Is het niet gewoon een administratieve fout?
    Heb jij of je zoon deze vergissing al met de werkgever besproken en hem de kans gegeven om het recht te zetten?
  6. as
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van as
    quote:
    Dit schreef Edith64

    Hoe kom jij hierbij?

    Zal lekker worden!
    Ook minuren mogen gewoon maar in overleg. Vaak worden ze later ingehaald....staat in het cao. Zeker horeca is daar gevoelig voor. Want ook hebben zij drukkere tijden....1 kind en 2 schoonkinderen in de horeca.


    Als jij gewoon beschikbaar bent voor werk en hij roostert je niet in werkt dit niet zo. Ze heeft t over 200 minuren.. zie site van FNV horeca daar staan diverse voorbeelden. Ook in de cao staat dat baas je de gelegenheid moet geven om ze in te halen. Als je bij 200 uur nooit iets gehoord hebt is dit echt niet oke hoor en mogen ze niet zomaar van je vakantie uren worden afgeschreven...
    Werk zelf al jaren in de horeca... Maar bij ons worden dat soort dingen altijd goed besproken en overlegd en niet opeens bij be?indiging voor de voeten gegooid!!
  7. annarosa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van annarosa
    quote:
    Dit schreef Edith64

    Hoe kom jij hierbij?

    Zal lekker worden!
    Ook minuren mogen gewoon maar in overleg. Vaak worden ze later ingehaald....staat in het cao. Zeker horeca is daar gevoelig voor. Want ook hebben zij drukkere tijden....1 kind en 2 schoonkinderen in de horeca.



    Volgens mij geld het zo dat min uren in 3 maanden periode (in een jaar dus 4 periodes) verrekend kunnen worden (dus deze week -5 volgende week +5) daarna vervallen de min uren en heeft idd de baas pech. Die moet zorgen voor genoeg werk. Plus uren moeten of in die 3 maanden gecompenseerd worden voor vrije tijd of anders uit betaald.
    Je hebt uitzondering hier op met echt seizoen werk maar dan moet het in je contract staan.
  8. Dimaxx
    pomtiedomtiedom

    Toon alleen de berichten van Dimaxx

    quote:
    Dit schreef annarosa



    Volgens mij geld het zo dat min uren in 3 maanden periode (in een jaar dus 4 periodes) verrekend kunnen worden (dus deze week -5 volgende week +5) daarna vervallen de min uren en heeft idd de baas pech. Die moet zorgen voor genoeg werk. Plus uren moeten of in die 3 maanden gecompenseerd worden voor vrije tijd of anders uit betaald.
    Je hebt uitzondering hier op met echt seizoen werk maar dan moet het in je contract staan.



    Maar waar het om draait is dat er helemaal geen minuren zijn . Ik heb de urenlijst gekregen en daar missen alleen die 3 weken ziek zijn . Het kan toch niet zo zijn dat , omdat hij mijn zoon niet ziek gemeld heeft, zoon opeens minuren heeft?
    Overigens staan de vrije dagen ook nergens, ja als niet gewerkt. Dus die ziet hij ook als minuren en hij trekt ze vande vakantoedagen af, dat is dan toch dubbelop?
    Hij stuurde overigens nu een mail dat een maand 167 uur heeft en mag ik niet rekenen met 38 uur per week. Maar in contract staat dat hij aangenomen is voor 38 uur per week dus hoe moet ik dan die urenlijst controleren?
  9. as
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van as
    quote:
    Dit schreef Brenda



    Maar waar het om draait is dat er helemaal geen minuren zijn . Ik heb de urenlijst gekregen en daar missen alleen die 3 weken ziek zijn . Het kan toch niet zo zijn dat , omdat hij mijn zoon niet ziek gemeld heeft, zoon opeens minuren heeft?
    Overigens staan de vrije dagen ook nergens, ja als niet gewerkt. Dus die ziet hij ook als minuren en hij trekt ze vande vakantoedagen af, dat is dan toch dubbelop?
    Hij stuurde overigens nu een mail dat een maand 167 uur heeft en mag ik niet rekenen met 38 uur per week. Maar in contract staat dat hij aangenomen is voor 38 uur per week dus hoe moet ik dan die urenlijst controleren?


    Bij een 38 jarige werkweek is de maand 164.67 uur
    En over je vakantie uren krijg je ook vakantie uren.
  10. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Ik zou de bond bellen, maar als zij niets voor je kunnen betekenen, omdat je zoon geen lid is, zou ik direct daarna het juridisch loket bellen en vragen om een verwijzing naar een goede advocaat met verstand van horeca Cao.

    Je zoon is 17 en zal niet veel verdienen, dus als hij een advocaat in de arm neemt zal dat op toevoeging gaan en dus gratis voor hem. Mocht het tot een rechtzaak komen (waar ik de advocaat wel mee zou laten dreigen) dan betaalt hij slechts een laag griffierecht, wat jij zou kunnen betalen. Via verwijzing door juridisch loket krijg je overtuigend dan nog 50 euro korting.
    Hopelijk is alleen een krachtige brief van zo een advocaat voldoende om de werkgever te laten inbinden. Overigens mag jij je zoon natuurlijk op alle fronten bijstaan danwel gemachtigd worden om de zaak namens hem af te handelen, zodat het hem niet teveel belast.

    Ik zou dit echt gelijk hoog opspelen. Ook ik zit hier plaatsvervangend heel boos te worden.
    Overigens heb je altijd recht je vakantiedagen op te nemen tenzij er een zeer zwaarwegend bedrijfsbelang is dat dat niet zou kunnen. Ook dat zou ik die advocaat laten meenemen.

    Heel veel sterkte
  11. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Batavus



    Is het niet gewoon een administratieve fout?
    Heb jij of je zoon deze vergissing al met de werkgever besproken en hem de kans gegeven om het recht te zetten?

    Als je alles hebt gelezen had je deze vragen niet hoeven stellen.
  12. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    quote:
    Dit schreef Brenda
    Zoon heeft opgezegd met in acht neming van een opzegtermijn van een maand. Ontslag is ook akkoord bevonden alleen zijn er plots minuren .
    Ik heb een urenregistratie gekregen waaruit blijkt dat zijn 3 weken ziek.zijn als niet gewerkt staan, maar ook niet als zijnde ziek. Vrije dagen staan er ook niet in vermeld. Het zijn echt alleen de uren van in en uitklokken.
    Ik ga maandag een vakbond bellen.


    De vraag is wat er in zijn contract staat over opzeggen. In principe kent een jaarcintract geen oozegging tenzij het expliciet genoemd staat in het contract. De werknemer heeft dan maand oozegtermijn, de werkgever mag binnen een jaarcontract alleen opzeggen met toestemming van uwv.

    Dit zal cruciaal zijn in de afhandeling.

    Heeft je zoon zijn rooster nog van de weken dat hij ziek was? Die zal nodig zijn om aan te tonen dat hij wel uren toegewezen had gekregen die als ziekte-uren gelden en niet als min-uren.

    Echt balrn deze situatie
Terug naar de lijst