Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt

Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. BeBritty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van BeBritty
    Het UWV krijgt 83.000 bezwaarschriften per jaar...

    Waarom de strijd tegen het UWV je kapot kan maken - en hoe het anders kan : >>LINK<<
  2. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving
    >>LINK<<

    je zult maar willen.......kunnen en dan toch..mag er straks....

    onmenselijk
  3. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef BeBritty
    Het UWV krijgt 83.000 bezwaarschriften per jaar...

    Waarom de strijd tegen het UWV je kapot kan maken - en hoe het anders kan : >>LINK<<

    Erg belangrijk, persoonlijk contact bij bezwaar. En dan het liefst goed contact waarbij echt gehoord wordt. Mooi voorbeeld van die gemeente (mediation).
    Verder is UWV ook ?maar? een uitvoerende instantie. Wat niet wegneemt dat alles dat in die uitvoering beter kan, een kans zou moeten krijgen.
    Juist omdat het zo ingrijpend is, zal het overgrote deel in bezwaar gaan. In die zin zeggen cijfers me dan weer weinig.
  4. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    quote:
    Dit schreef Singa

    Erg belangrijk, persoonlijk contact bij bezwaar. En dan het liefst goed contact waarbij echt gehoord wordt. Mooi voorbeeld van die gemeente (mediation).
    Verder is UWV ook ?maar? een uitvoerende instantie. Wat niet wegneemt dat alles dat in die uitvoering beter kan, een kans zou moeten krijgen.
    Juist omdat het zo ingrijpend is, zal het overgrote deel in bezwaar gaan. In die zin zeggen cijfers me dan weer weinig.


    Het overgrote deel gaat niet in bezwaar. Ze missen de kennis en energie, vragen die ze stellen worden niet beantwoord of domweg gelogen antwoorden. Er zitten veel uitzendkrachten, tijdelijk ingehuurde krachten, zowel administratieve als arbeidsdeskundige die van toeten noch blazen weten. De meeste wajongers die geen lichamelijke handicap hebben zijn niet in staat hun belangen te behartigen. De meeste ouders van die wajongers zijn inmiddels doodmoe gestreden en hebben de moed niet meer om weer een bezwaar in te dienen.
    Zelf heb ik tientallen bezwaren ingediend (en het overgrote deel is toegekend en sommige in overleg gestaakt omdat uwv zelf al aangaf dat het terecht was en correcties uitvoerden). Het verwijt van de arbeids(on)deskundige was meteen bij aanvang gesprek dat er wel erg veel bezwaren ingediend waren. Na het lezen van het zogenaamde gespreksverslag bleef weer niets anders over dan bezwaar indienen. Mijn zoon durft dat niet eens, want je gaat toch geen ruzie maken met zo?n instantie! Inmiddels heb ik al van vele wajongere zelfde soort verhalen vernomen, daar waar ik kan geholpen, maar het is dweilen met de kraan open, omdat er teveel mensen vinden dat het wel meevalt.
    Het valt niet mee, de zwaksten in de samenleving kunnen zich niet verweren en worden tot op het bot uitgeknepen.
  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Dat klopt helemaal, Samsam. Mensen (en hun mantelzorgers) worden helemaal murw. Het is puur overleven soms. Knokken.

    Want het is niet alleen het UWV. Het is de gemeente, zorgverleners, indicaties hier, hulpmiddelen daar. Terwijl ik dit schrijf is er ook weer een item over de WMO m.b.t. een rolstoel die maar niet toegekend kan worden, met alle gevolgen van dien.

    Ik heb vrij recentelijk een goede bekende van me, een sterke, intelligente vrouw in een rolstoel, psychisch kapot zien gaan omdat werkelijk niets zonder problemen geregeld kon worden. Zij werkte, dat was haar eigen vrije keuze (alles liever dan afhankelijk van een uitkering), maar door die eeuwige problemen met diverse instanties is ze er psychisch zo aan onderdoor gegaan dat ze een flink deel van het werk moest stoppen.

    Ik ken enkele autisten, normaal tot hoger begaafd, die ook kapot zijn gegaan door o.a. telkens terugkerend gedoe met instanties.

    Zelf heb ik ook het nodige meegemaakt met instanties (gelukkig niet het UWV), wat me enkele jaren geleden nog een nieuwe burnout op heeft geleverd.

    En dan krijg je het gezeik met het UWV er ook nog eens bij als je pech hebt. Een instantie die over je inkomen gaat. Over een basiszekerheid.

    Ondertussen in Den Haag wordt beweerd dat iedereen met een uitkering gewoon kan werken, als ze maar wat meer hun best doen, en dat geldt ook voor mensen met een handicap/beperking/stoornis. Want er is ook voor hen werk genoeg, wordt beweerd. En daarom moeten ze gewoon wat meer onder druk worden gezet door de geldkraan dicht te draaien. Er zijn ook plannen om de huurtoeslag te knijpen voor de mensen met een uitkering, waaronder dus ook de mensen met een handicap/stoornis/beperking. Die staan met hun rug tegen de muur, willen heel graag naar vermogen meedraaien, ook qua werk, maar het wordt ze door allerlei regels en allerlei moeilijke instanties zo allemachtig moeilijk gemaakt en ze zijn al zoveel extra geld kwijt aan bijvoorbeeld medicatie, eigen risico, eigen bijdrage, aanpassingen die nergens meer vergoed worden en zo. Plus hun gevechten met de diverse instanties.

    Leven met een beperking/handicap/stoornis is vaak overleven met heel veel tegenwind. Je moet knokken om te krijgen wat je nodig hebt. Niet omdat je zo veeleisend bent, maar omdat je het broodnodig hebt. En niet iedereen heeft een sterke mantelzorger naast zich staan. Dus ja, ik geloof dat er mensen zijn die geen bezwaarschrift insturen. Omdat ze het niet weten, omdat ze het niet kunnen, maar vaak ook omdat ze er helemaal doorheen zitten.
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Er zijn ook plannen om de huurtoeslag te knijpen voor de mensen met een uitkering, waaronder dus ook de mensen met een handicap/stoornis/beperking.
    Heb je hier bronvermelding van?
  7. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef scar
    Heb je hier bronvermelding van?


    Ik ga even zoeken, maar het werd in ieder geval door de VVD verteld in de laatste verkiezingstijd.

    Voor de duidelijkheid: het zijn alleen nog maar plannen. Maar het zegt wel iets over hoe men daar tegen mensen met een uitkering in het algemeen, inclusief mensen met een beperking/stoornis/handicap, aankijkt. En da's niet best.
  8. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Het zou bizar en discriminatie zijn om mensen met een beperking minder huurtoeslag te geven dan andere mensen. Toeslagen zijn gekoppeld aan hoogte van inkomen.
  9. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef scar
    Het zou bizar en discriminatie zijn om mensen met een beperking minder huurtoeslag te geven dan andere mensen. Toeslagen zijn gekoppeld aan hoogte van inkomen.


    Klopt. En voor de duidelijkheid: de maatregel is er (nog) niet en het zou gaan om iedereen met een uitkering (ook mensen met beperking) om hen een werkprikkel te geven. Ik heb het in de verkiezingstijd verschillende keren horen zeggen en in interviews gelezen met Rutte himself. Het gaat mij er vooral om hoe daar wordt gedacht over mensen met een uitkering.

    Het gaat er om hen een werkprikkel te geven. Alsof ze niet hard genoeg hun best doen.
  10. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef scar
    Het zou bizar en discriminatie zijn om mensen met een beperking minder huurtoeslag te geven dan andere mensen. Toeslagen zijn gekoppeld aan hoogte van inkomen.



    Dat kan ook niet.
    Wel zijn er plannen om op huurtoeslag te bezuinigen. Maar dat is inkomensgerelateerd.

    Rutte wilde vakantiegeld in.participatiewet schrappen en statushouders en asielzoekers toegang tot sociale voorzieningen beperken. Wel zouden deze 2 laatste groepen dan op andere wijze onderhouden worden.

    Maar bovenstaande was verkiezingspraat.
  11. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Batavus



    Dat kan ook niet.
    Wel zijn er plannen om op huurtoeslag te bezuinigen. Maar dat is inkomensgerelateerd.

    Rutte wilde vakantiegeld in.participatiewet schrappen en statushouders en asielzoekers toegang tot sociale voorzieningen beperken. Wel zouden deze 2 laatste groepen dan op andere wijze onderhouden worden.

    Maar bovenstaande was verkiezingspraat.



    Klopt, verkiezingspraat.

    Maar het zet mensen met een uitkering (ja, inclusief de wajongens en ex-wajongers in de bijstand) wel weer even lekker neer als mensen "die gewoon meer hun best moeten doen".
  12. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Klopt, verkiezingspraat.

    Maar het zet mensen met een uitkering (ja, inclusief de wajongens en ex-wajongers in de bijstand) wel weer even lekker neer als mensen "die gewoon meer hun best moeten doen".


    Niet alleen verkiezingspraatjes, de huurtoeslag wordt de komende jaren verminderd, te beginnen met 2019. Misschien valt dat niet voor alle mensen hetzelfde uit, maar dat wordt vast nog wel verder uitgevogeld waardoor er nog meer te knijpen valt.
    Zie o.a. >>LINK<<
Terug naar de lijst