Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt

Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    Even een korte uitleg van het verschil tussen stoornis, beperking en handicap zoals ik het op school heb moeten leren:

    Stoornis: het medisch afwijkende ten opzichte van de standaard. De diagnose je erop kunt plakken (autisme, kanker, laag begaafd, reuma, etc.)

    Beperking: datgene wat iemand objectief niet meer kan ten opzichte van de standaard (niet lang zitten, staan, lopen, concentreren, etc. )

    Handicap: datgene wat iemand als belemmerend ervaart in het dagelijks leven. Een subjectief begrip dus.

    Twee mensen met dezelfde stoornis en gelijke beperkingen kunnen hun mate van handicap heel anders ervaren.
    Maar ook, als je een frozen shoulder hebt (stoornis) en daardoor niet meer boven je hoofd kan komen met de arm (beperking) heb je als callcentermedewerker geen arbeidsbeperking en zul je het in werk ook niet als handicap ervaren. Als je echter glazenwasser bent dan kun je je werk niet meer doen, heb je dus w?l een arbeidsbeperking en zul je je ook veel sneller gehandicapt voelen.

    Zo duidelijk?
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Solar


    het gaat om niet (nog) deel kunnen delen aan reguliere arbeidsmarkt . in die zin is arbeidsbeperking ook terecht duiding.
    zie definitie >>LINK<<


    En hier ook nog een: >>LINK<<

    Over de andere groep mensen zijn.
  3. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    quote:
    Dit schreef scar
    Je wordt al snel voor minstens 50% goedgekeurd als je een uur knijpers in elkaar kunt zetten achter elkaar. Zonder echte keuring, zonder dat ze je kennen.

    Schandalig is het.


    Euhm, weet je hoe het rekensysteem in elkaar zit?
    We hebben hier op zich een h??l eerlijk systeem in Nederland, alleen wel eentje die niet altijd begrepen wordt. In het kort:

    In Nederland werkt elke arbeidsdeskundige en keuringsarts die gaan over de uitkeringen, met een zogeheten FML (functionele mogelijkhedenlijst, de positieve versie van een lijst met alle mogelijke beperkingen). Dat is een gestandaardiseerde lijst met alle mogelijke vlakken van arbeid waarop zich beperkingen kunnen voordoen. Van zitten, staan en lopen tot aan werken met deadlines en kunnen houden aan werktijden. Bij zo'n keuring wordt die lijst doorgelopen aan de hand van de medische gegevens en de aanvullende gegevens van de persoon om wie het gaat. Daar komt een profiel uit.

    Daarnaast zijn nagenoeg alle arbeidsfuncties in Nederland volgens diezelfde FML-lijst in kaart gebracht. Elke functie (van CEO bij een bank tot de stratenmaker) heeft dus ook zijn eigen profiel.

    Die twee profielen gaan ze matchen, zodat duidelijk wordt welke beroepen iemand nog zou kunnen uitvoeren. Vervolgens wordt er gekeken naar wat men heeft verdiend en wat in de andere functie zou kunnen verdienen.

    Bij een directeur met arbeidsbeperkingen is er al vrij snel sprake van behoorlijk loonverlies en dus een hoog arbeidsongeschiktheidspercentage. Maar, als je met dezelfde arbeidsbeperkingen altijd minimumloon hebt gekregen en je in een andere functie hetzelfde kunt verdienen, dan is er geen loonverlies en dus ook geen sprake van een arbeidsongeschiktheidpercentage.

    De WIA is een verzekering waar je gedurende je werkende leven voor betaald hebt, je wordt aangevuld voor dat deel wat je niet meer kunt verdienen (tot max 75%)

    De WAJONG gaat uit van minimumloon omdat er nooit meer dan dat is verdiend omdat er op jonge leeftijd al een arbeidsbeperking aanwezig is. En dus word je tot maximaal 75% van het minimum vergoed.

    Best eerlijk toch?
  4. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Ooh je dacht dat ik niet weet hoe het werkt?Helaas weet ik heel goed hoe het werkt. Het is een mooi bedacht verhaal maar de uitvoering is ronduit ruk.

    Je feitenkennis loopt achter. Mensen met een Wajong uitkering worden tot 70% gekort door die fantastische participatiewet want het Rijk gaat er vanuit dat ze kunnen werken. Ik weet exact hoe het afkeuringsprincipe werkt want ik heb daar met mijn neus bovenop gezeten toen mijn dochter een brief kreeg dat ze goed was gekeurd. je weet toch dat ze uitzendkrachten hebben aangenomen om die dossiers te beoordelen toen de Wajong gedumpt is bij de gemeente? hoezo niet gehinderd door kennis van zaken?

    En hier even een stukje persoonlijke ervaring en frustratie (ik stond erbij en ik keek ernaar):
    Het UWV bestaat zelf uit halve randdebielen die vooral niet meewerken maar wajongers belemmeren en tegenhouden en proberen te "stimuleren" door het vertellen van leugens en dreigementen. Wajongers worden naar vacaturepleinen gestuurd waarbij vooral aandacht is voor de eenvoudiger ambachten. Er zijn echter ook wajongers met hoge intelligentie en andere capaciteiten. en die vallen zwaar tussen wal en het schip vallen. (Persoonlijke ervaring hier in het Rotterdamse, mogelijk is het ergens anders anders maar ik waag dat te betwijfelen, in ieder geval aan de balie).

    Hoezo noem jij dat eerlijk??
    6 apr '18 - 07:56:18 / 6 apr '18 - 08:28:41
  5. Darlette
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Darlette
    quote:
    Dit schreef Suzette






    Bij een directeur met arbeidsbeperkingen is er al vrij snel sprake van behoorlijk loonverlies en dus een hoog arbeidsongeschiktheidspercentage. Maar, als je met dezelfde arbeidsbeperkingen altijd minimumloon hebt gekregen en je in een andere functie hetzelfde kunt verdienen, dan is er geen loonverlies en dus ook geen sprake van een arbeidsongeschiktheidpercentage.



    Best eerlijk toch?



    Jaa
  6. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    quote:
    Dit schreef scar
    Ooh je dacht dat ik niet weet hoe het werkt?Helaas weet ik heel goed hoe het werkt. Het is een mooi bedacht verhaal maar de uitvoering is ronduit ruk.

    Je feitenkennis loopt achter. Mensen met een Wajong uitkering worden tot 70% gekort door die fantastische participatiewet want het Rijk gaat er vanuit dat ze kunnen werken. Ik weet exact hoe het afkeuringsprincipe werkt want ik heb daar met mijn neus bovenop gezeten toen mijn dochter een brief kreeg dat ze goed was gekeurd. je weet toch dat ze uitzendkrachten hebben aangenomen om die dossiers te beoordelen toen de Wajong gedumpt is bij de gemeente? hoezo niet gehinderd door kennis van zaken?

    En hier even een stukje persoonlijke ervaring en frustratie (ik stond erbij en ik keek ernaar):
    Het UWV bestaat zelf uit halve randdebielen die vooral niet meewerken maar wajongers belemmeren en tegenhouden en proberen te "stimuleren" door het vertellen van leugens en dreigementen. Wajongers worden naar vacaturepleinen gestuurd waarbij vooral aandacht is voor de eenvoudiger ambachten. Er zijn echter ook wajongers met hoge intelligentie en andere capaciteiten. en die vallen zwaar tussen wal en het schip vallen. (Persoonlijke ervaring hier in het Rotterdamse, mogelijk is het ergens anders anders maar ik waag dat te betwijfelen, in ieder geval aan de balie).

    Hoezo noem jij dat eerlijk??



    Volledig mee eens Scar. We kregen hier een brief dat hij arbeidsvermogen had op basis van zijn dossier. Verder stond er niets bij, hij werkte via oproepcontractjes af en toe een dag of soms twee dagen. Hij hield dat nooit vol, ging volledig naar de kloten en was volledig afhankelijk van hulp om thuis nog te functioneren. Maar hij had af en toe gewerkt, dus dat arbeidsvermogen zal dan wel. Geen bezwaar ingediend. Pas anderhalf jaar later kwam ik er achter dat er aanvullende regels zijn omtrent dat arbeidsvermogen: je moet een taak kunnen, je moet werknemersvaardigheden hebben, je moet 1 uur aaneen kunnen werken en je moet minimaal 4 uur per werkdag kunnen werken. Dat laatste geldt dus voor 5 dagen in de week!
    Nu heeft zoon nooit meer dan 3 ochtenden van 3 uur op school gezeten omdat hij meer niet aankon. En ook werk kon hij dus niet aan voor meer dan af en toe 1 a 2 dagen, waarbij zijn gezondheid hard achteruit ging.
    Nooit meer wat gehoord maar ineens een oproep van arbeidsdeskundige die hem wel even aan het werk zou krijgen via een vriendin/coach van haar. Alle bezwaren die wij hadden en ook de vraag is het echt voor 4 uur of voor 5 x 4 uur werden niet beantwoord. Dreigen deed ze wel: niet instemmen dan zou ze hem per 1 januari 2018 meteen weer oproepen en aan het werk zetten, dan had hij niets te kiezen. Blij dat wij goed op de hoogte waren en haar even heel duidelijk gemaakt hebben dat er nog niets vaststond voor oud-wajongers die geen reintegratie wilden. Zij ontkende dat weer, bleef dreigen met kortingen bovenop de geplande korting en dramde dwars door alles heen. Uiteindelijk het gesprek beeindigd en we zouden een gespreksverslag krijgen.
    Blij dat we alles opgenomen hadden, want ten eerste kregen we een officiele beslissing, wat daar instond kwam totaal niet overeen met onze opmerkingen, werd laatdunkend gesproken over dingen die zijn gezondheid betroffen (moeder zegt dat zijn eetlust verminderd als hij werkt.....zoon heeft een eetstoornis van je welste en woog nog geen 55 kilo bij lengte 182, eet niet als hij moet werken of buiten de deur is) en niets geen baan maar een werkfit traject, wat nooit ter sprake is gekomen. Daarnaast kan hij absoluut niet in groepjes verkeren, dus een werkfit traject waarbij klassikaal gewerkt wordt is niet haalbaar, en dat wist mevrouw.
    Enige optie was bezwaar indienen, eerst via mail nog toelichting gevraagd en antwoord op paar vragen, maar ook daar wenste ze geen antwoord op te geven. Dus bezwaar, en via dat bezwaar in contact gekomen met iemand van de bezwaar commissie die heel duidelijk aangaf op mijn opmerkingen dat het beter zou zijn om een herbeoordeling aan te vragen.
    Dat heb ik uiteindelijk gedaan, de verzekeringsarts was perplex over het gesprek en beoordeling van de arbeidsdeskundige, en beschouwde het alleen nog als formaliteit om zoon alsnog weer 100% af te keuren zonder arbeidsvermogen.
    Blij dat het zo gelopen is en die druk voor hem nu weg is, want hij raakte volledig in paniek.

    Maar zo ken ik nog veel meer verhalen, schrijnend zelfs. Leugens en bedrog, dwang, alles op proef en niet betalen waardoor geen recht op voorzieningen die voor een gewone werknemer wel gelden, korten op je uitkeringen, soms minder krijgen in totaal omdat je werkt en de burocratische poppenkast omtrent loonstrookjes, inhoudingen, tijdig insturen blabla.
    En dan nu nog weer niet betaald hoeven van minimum loon en geen rechten op werknemersverzekeringen en pensioen.

    Het is een grof schandaal dat deze mensen de dupe moeten zijn van dit kabinet.
  7. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Het is helaas waar wat Scar en Samsam schrijven.

    Pus daarbij de enorme stress die wordt ervaren.
    Het is een gevecht, en het is overleven. Je moet verdomd sterk in je schoenen staan en goed van de tongriem zijn gesneden, en liefst nog iemand mee hebben die het voor je op kan nemen, zoals Samsam voor haar zoon.

    Daarbij de stress van de extra kosten die veel mensen met een beperking/handicap/stoornis hebben. Behandelingen en medicatie die deels of niet vergoed worden. Je eigen risico dat je kwijt bent. Daar bovenop nog eigen bijdragen die soms niet mals zijn.

    Maar er zitten mensen in Den Haag die vinden dat deze mensen gewoon wat beter hun best moeten doen, omdat er genoeg werk voor ze is zou zijn, en daarom gewoon wat meer geprikkeld moeten worden. En dat lukt het best door ze zo onder druk te zetten.
  8. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Mijn dochter kreeg het verzoek zelf een reintegratiebureau te zoeken. Dus dat deed ze, en dat klikte. Plan gemaakt waarbij mijn dochter gezien werd. Dat plan is door het UWV afgekeurd want ze had al een traject gehad. Goed advies trouwens, de UWV gesprekken opnemen.

    Hobbel 1.

    Maar ze moest ik nog naar een ander reintegratiebureau en dan nieuwe plannen. Dat heeft ze ook gedaan. Dat klikte.

    Hobbel 2.

    Ondertussen opent ze al ruim een maand haar mail niet meer omdat ze bang is wat ze gaat lezen. Teleurstelling van coach ??n? Tegengesteld advies?

    Dankjewel UWV.

    Mijn dochter is voor vijftig procent goedgekeurd, vijf keer vier uur. Dat redt ze echt niet. Daarbij de kanttekening dat ze geen repeterend of dom werk moet doen, dat er gekeken moet worden naar haar creativiteit en dat ze in een rustige omgeving moet werken met een begeleider. Gecombineerde opdrachten lukken niet. Zonder deze voorwaarden ligt ze binnen twee weken overspannen in bed. En ik ben nu zover dat ik denk, "laat dat maar gebeuren". Dan is ze maar overspannen.

    Hobbel 3.

    Ondertussen staat ze op een wachtlijst voor nieuwe therapie want na haar ass diagnose is geen aandacht meer besteed aan haar dysthyme stoornis die er ook al al die tijd is. Nou ja,

    Hobbel 4.

    Gelukkig roeptoetert het UWV van alles en doen ze niets behalve dreigen en steeds andere verhalen ophangen dus ben ik niet bang dat ze plotseling bij het Kruidvat moet werken om maar iets te noemen. Nou ja en dat duurt dan toch niet langer dan een tot twee weken.

    Eerlijk toch??
  9. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    Wat vervelend voor jullie! Ik wist wel dat er dingen rondom de keuringen en (re)integratie van de Wajong fout gaan, gelukkig heb ik zelf deze ervaringen niet. Sterker nog, hier een stiefkind dat 100% Wajong ontvangt terwijl je je kunt afvragen of dat gezien haar arbeidsmogelijkheden wel terecht is. Als stiefmoeder zeg ik Absoluut! Vakinhoudelijk krab ik mezelf nog een keer achter de oren.
  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Ben geloof ik wel overtuigd dat beter gewoon getekend kan worden.
    Wat schrijnend en stuitend.
  11. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Wat een heftige verhalen zijn dat vanuit de Wajong.
    Ik heb vanuit de bijstand gelukkig veel betere ervaringen, zowel met de UWV arts als de arbeidsdeskundige.
    Werk is via jobcoach van de sociale dienst gegaan.
    Wat gun ik de wajongers een ander en vooral beter traject. En met echt passend werk.
  12. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    ....
    6 apr '18 - 11:59:32 / 8 apr '18 - 20:50:59
Terug naar de lijst