Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt

Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Dion


    Het blijft bijzonder dat de mensen met de laagste inkomens vaak stemmen op de partijen die voor de meest drastische milieumaatregelen zijn.
    Dat drijft de kosten van levensonderhoud alleen maar op.
    Dat klimaatakkoord van Parijs gaat voor de burger nog een heel duur grapje worden, wil men de doelstellingen halen.
    Zelfs de VVD is nu om.

    Alleen de rijken (boven-modaal) kunnen die kosten opbrengen.
    En het is maar zeer de vraag of het ook echt gaat helpen.



    Omdat diezelfde partijen vaak ook staan voor een goede sociale zekerheid.

    Maar het bijt elkaar. Niet alleen het klimaatakkoord. Neem nou het dichtdraaien van de gaskraan. Heel begrijpelijk, gezien de aardbevingen in Groningen!
    Maar de gevolgen? Stel, je woont met je uitkerinkje in een sociale huurwoning. Dan zouden warmte en koken in de toekomst wel eens een onbereikbare luxe kunnen worden. Ik kan me goed voorstellen dat de woningbouwvereniging een huurverhoging wil als alles wordt aangepast (andere verwarmingsketel, elektrisch koken, die aanpassingen kosten klauwenvol geld). Zelf moet je een ander kooktoestel aanschaffen en dat zal voor veel mensen in de doelgroep een te dure aanschaf zijn.

    Wat nu nog vanzelfsprekend lijkt, zoals warmte in huis, zal in de toekomst voor minder mensen bereikbaar worden.

    Maar ja, je kunt die mensen in Groningen ook niet laten barsten.
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s

    (...)

    En om op je andere post terug te komen, niet om elke gemeente is het kommer en kwel als je langdurig ziek bent, eigen risico wordt soms vanuit bijzondere bijstand vergoed of je kunt via de gemeente een zorgverzekering afsluiten die dat afdekt. Verder is er de individuele inkomens toeslag waar je het een en ander van betalen kunt.
    Ook niet elke gemeente doet erg moeilijk over indicaties vanuit wmo, zoals persoonlijke begeleiding voor mensen die dat nodig hebben( de kwetsbare kunnen daar gebruik van maken). Afhankelijk van de organisatie waar de persoon voor werkt en welke indicatie er idd afgegeven, kan iemand ook helpen bij trajecten en gesprekken bij en met UWV, zij weten vaak beter de weg en kennen soms mensen die jr weer op het juiste pad kunnen helpen.


    Dit scheelt per gemeente.

    Hier is een ziektekostenverzekering voor minima die wel een deel van de eigen bijdrage vergoedt, maar niet het eigen risico. Bijzondere bijstand vergoedt helemaal geen ziektegerelateerde kosten meer. Ook voor andere zaken is de bijzondere bijstand behoorlijk onbereikbaar geworden. De tijd dat je een wasmachine en nieuwe laptop krijgt is al lang voorbij.

    Indicaties vanuit de WMO: het is ook afhankelijk van wie de indicatie doet. Zo hebben we hier iemand rondlopen die beweert dat autisme over kan gaan en niet wil begrijpen dat sommigen levenslang begeleiding nodig zullen hebben. Dat je bij indicaties recht hebt op een onafhankelijk cli?ntondersteuner wordt niet verteld en moet je zelf ontdekken.

    Het is niet eens altijd onwil bij de gemeente, vaak is het ook onwetendheid. Langs elkaar heen werken. De regels niet goed begrijpen. Geen inzicht in sommige beperkingen hebben (zoals die wijkgids die blijft beweren dat autisme over gaat).

    En er zijn gemeenten waar het erger is, en gemeenten waar het over het algemeen beter gaat. Maar je moet behoorlijk alert zijn en van de hoed en de rand weten als je hiermee te maken krijgt. En de weg weten als het mis gaat.

    Geldt overigens ook voor de sociale dienst. Scheelt ook per gemeente.

    Voor veel mensen is het in ieder geval een stressbom. En de tijd dat er overal potjes en regelingen zijn voor mensen met laag inkomen is ook voorbij voor veel gemeenten.
  3. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Gaat toch alleen om mensen die te laag huren tov hun uitkering.

    En om op je andere post terug te komen, niet om elke gemeente is het kommer en kwel als je langdurig ziek bent, eigen risico wordt soms vanuit bijzondere bijstand vergoed of je kunt via de gemeente een zorgverzekering afsluiten die dat afdekt. Verder is er de individuele inkomens toeslag waar je het een en ander van betalen kunt.
    Ook niet elke gemeente doet erg moeilijk over indicaties vanuit wmo, zoals persoonlijke begeleiding voor mensen die dat nodig hebben( de kwetsbare kunnen daar gebruik van maken). Afhankelijk van de organisatie waar de persoon voor werkt en welke indicatie er idd afgegeven, kan iemand ook helpen bij trajecten en gesprekken bij en met UWV, zij weten vaak beter de weg en kennen soms mensen die jr weer op het juiste pad kunnen helpen.


    Ik heb het nergens over gemeente, maar wel over uwv. De bijdrage van een gemeente hangt veelal af van je woonsituatie en eventueel spaargeld, dus is niet voor iedere uitkeringsontvanger weggelegd. De huurtoeslag betreft niet de te lage huren met uitkering zoals anderen al schreven. Zie ook nog >>LINK<<
    Dat sommige gemeentes de eigen bijdragen vergoeden is mooi, maar zo niet dan zou je moeten verhuizen om het te krijgen. Gaan we het ook nog even hebben over indicaties, dan komen er zoveel andere misstanden bovendrijven, daar kan ik boeken vol over schrijven. En ja, het gaat ook wel eens goed, daar waar het enkelvoudige hulp betreft, zoals alleen huishoudelijke hulp.
    De verzekering via de gemeente is duur, te duur voor iemand die nog moet starten met een eigen leven, een woninkje wil huren en dat in moet richten. Al krijg je zo goed als alles gratis, er blijft ongelooflijk veel om te betalen. Het leven wordt duurder met vele procenten, de uitkeringen gaan niet evenredig omhoog. Als het CBS berekend dat het gemiddelde huishouden 2 % meer kwijt is voor de boodschappen dan bedoelen ze 2% van modaal. Of te wel 2% van ca. 2800 euro per maand bruto, zo?n 1980 netto, is ca 37,50 per maand duurder. Voor iemand met gekorte Wajong is dat een vermogen, nl. Ruim 4% van het netto maandinkomen.
    Gemeentes schelden zelden nog wat kwijt, belastingen zijn voor de laagstbetaalden een paar tienden procent omhoog, energiebelasting stijgt de pan uit en de huren ook. Veel zorgkosten en hulpmiddelen zijn niet meer vergoed of aftrekbaar, de tegemoetkoming gehandicapten en chronisch zieken is in een paar jaar van ruim 500 terug naar 0.

    En gaan deze beperkte medemensen dan aan de slag, dan hoeven ze natuurlijk geen volwaardig loon, geen werknemersverzekeringen waar ze onder vallen en ook geen pensioen. Want daar begon dit item over.
  4. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef samsam



    En gaan deze beperkte medemensen dan aan de slag, dan hoeven ze natuurlijk geen volwaardig loon, geen werknemersverzekeringen waar ze onder vallen en ook geen pensioen. Want daar begon dit item over.



    Yep. Schandalig. Stelen van de armen.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Dit scheelt per gemeente.

    Hier is een ziektekostenverzekering voor minima die wel een deel van de eigen bijdrage vergoedt, maar niet het eigen risico. Bijzondere bijstand vergoedt helemaal geen ziektegerelateerde kosten meer. Ook voor andere zaken is de bijzondere bijstand behoorlijk onbereikbaar geworden. De tijd dat je een wasmachine en nieuwe laptop krijgt is al lang voorbij.

    Indicaties vanuit de WMO: het is ook afhankelijk van wie de indicatie doet. Zo hebben we hier iemand rondlopen die beweert dat autisme over kan gaan en niet wil begrijpen dat sommigen levenslang begeleiding nodig zullen hebben. Dat je bij indicaties recht hebt op een onafhankelijk cli?ntondersteuner wordt niet verteld en moet je zelf ontdekken.

    Het is niet eens altijd onwil bij de gemeente, vaak is het ook onwetendheid. Langs elkaar heen werken. De regels niet goed begrijpen. Geen inzicht in sommige beperkingen hebben (zoals die wijkgids die blijft beweren dat autisme over gaat).

    En er zijn gemeenten waar het erger is, en gemeenten waar het over het algemeen beter gaat. Maar je moet behoorlijk alert zijn en van de hoed en de rand weten als je hiermee te maken krijgt. En de weg weten als het mis gaat.

    Geldt overigens ook voor de sociale dienst. Scheelt ook per gemeente.

    Voor veel mensen is het in ieder geval een stressbom. En de tijd dat er overal potjes en regelingen zijn voor mensen met laag inkomen is ook voorbij voor veel gemeenten.


    Dat scheelt zeker per gemeente maar wasmachine, stofzuiger, koelkast en kookstel worden nog steeds vergoed, zo ook soms ziektekosten vanuit bijzondere bijstand.
    Veel staat gewoon op de website van de gemeente en je kunt ook even bellen of gewoon je kosten indienen. Je hoort vanzelf of je kosten vergoed worden.
    Ik heb via de gemeente een dure zorgverzekering ( ?160), maar krijg dan ook veel vergoed van mijn kosten. Ook eigen risico.
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef samsam

    Gemeentes schelden zelden nog wat kwijt, belastingen zijn voor de laagstbetaalden een paar tienden procent omhoog, energiebelasting stijgt de pan uit en de huren ook. Veel zorgkosten en hulpmiddelen zijn niet meer vergoed of aftrekbaar, de tegemoetkoming gehandicapten en chronisch zieken is in een paar jaar van ruim 500 terug naar 0.
    [/B]


    Ja die ?500 die eraf is is een schande voor mensen met hoge zorgkosten.

    Maar dat gemeenten niet meer aan kwijtschelding doen.is niet waar, iig niet voor alle gemeenten in Nederland. ook pc project is niet overal afgeschaft. Je kunt dat niet generaliseren.
    En wat is er mis mee om een huis in te richten met tweedehands spullen, ik vind dat ( generaliserend) veel mensen hoge eisen hebben, alles moet nieuw en van hoge kwaliteit zijn, prima als je dat kan betalen, maar anders zul je het toch echt met minder moeten doen.

    Het ligt er echt aan waar je woont welke voorzieningen er zijn, wat er mogelijk is. Het mooie zou zijn als juist mensen die het zelf niet kunnen regelen daar meer en betere hulp bij krijgen.
  7. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Dat scheelt zeker per gemeente maar wasmachine, stofzuiger, koelkast en kookstel worden nog steeds vergoed, zo ook soms ziektekosten vanuit bijzondere bijstand.
    Veel staat gewoon op de website van de gemeente en je kunt ook even bellen of gewoon je kosten indienen. Je hoort vanzelf of je kosten vergoed worden.
    Ik heb via de gemeente een dure zorgverzekering ( ?160), maar krijg dan ook veel vergoed van mijn kosten. Ook eigen risico.



    Witgoed wordt hier echt niet meer vergoed. Je wordt verwezen naar de kringloop en moet zelf maar zien hoe je het betaalt. Ook is er via Facebook een groep om mensen te helpen die hiermee te maken hebben.
    Ziektekosten worden ook niet meer vanuit de bijzondere bijstand vergoed sinds er een gemeenteverzekering is (sinds 2015 of 2016). Die is hier 125-130 euro en vergoedt echt geen eigen risico. Wel de eigen bijdrage voor het CAK, hoewel het momenteel onduidelijk is of eigen bjdrage beschermd wonen ook wordt vergoed (wat er lelijk inhakt als je bijstand hebt - maar goed, hier zijn we nog niet helemaal uit).

    Ik heb deze informatie uit de eerste hand omdat ik dit regelmatig heb uitgezocht voor iemand in die situatie. Heb dus al gebeld en de site bekeken.
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Witgoed wordt hier echt niet meer vergoed. Je wordt verwezen naar de kringloop en moet zelf maar zien hoe je het betaalt. Ook is er via Facebook een groep om mensen te helpen die hiermee te maken hebben.
    Ziektekosten worden ook niet meer vanuit de bijzondere bijstand vergoed sinds er een gemeenteverzekering is (sinds 2015 of 2016). Die is hier 125-130 euro en vergoedt echt geen eigen risico. Wel de eigen bijdrage voor het CAK, hoewel het momenteel onduidelijk is of eigen bjdrage beschermd wonen ook wordt vergoed (wat er lelijk inhakt als je bijstand hebt - maar goed, hier zijn we nog niet helemaal uit).

    Ik heb deze informatie uit de eerste hand omdat ik dit regelmatig heb uitgezocht voor iemand in die situatie. Heb dus al gebeld en de site bekeken.


    Ik heb het ook uit eerste hand, ik boek de aanvragen nl in ;) En ik print de beschikkingen uit. En ja witgoed etc wordt nog steeds vergoed bij ons. Verder kun je de ITT gebruiken voor witgoed et,.mits je dat op je spaarrekening zet just in case.
    Mijn punt is, dat je niet kunt zeggen dat het wel of niet gebeurd, de ene gemeente wel de andere niet.
    En het ligt aan de zorgverzekering, ik betaal ?160 en daardoor krijg ik een aantal vergoedingen die een ander met een andere verzekering niet krijgt. Als ze bij jullie 125 maar betalen, dan is dat mazzel hebben, of niet als daar minder vergoedingen tegenover staan
  9. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ik heb het ook uit eerste hand, ik boek de aanvragen nl in ;) En ik print de beschikkingen uit. En ja witgoed etc wordt nog steeds vergoed bij ons. Verder kun je de ITT gebruiken voor witgoed et,.mits je dat op je spaarrekening zet just in case.
    Mijn punt is, dat je niet kunt zeggen dat het wel of niet gebeurd, de ene gemeente wel de andere niet.
    En het ligt aan de zorgverzekering, ik betaal ?160 en daardoor krijg ik een aantal vergoedingen die een ander met een andere verzekering niet krijgt. Als ze bij jullie 125 maar betalen, dan is dat mazzel hebben, of niet als daar minder vergoedingen tegenover staan



    Ik geloof je echt ;-)

    Maar waarom kan ik niet zeggen dat het bij de ene gemeente wel en de andere gemeente niet gebeurt? Het is toch zo? Jouw gemeente IS anders dan mijn gemeente. En zo heeft elke gemeente een eigen beleid. En een eigen verzekering. Ik weet van meer plaatsen waar het eigen risico ook is meeverzekerd en de premie verschilt ook per gemeente.
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Ik geloof je echt ;-)

    Maar waarom kan ik niet zeggen dat het bij de ene gemeente wel en de andere gemeente niet gebeurt? Het is toch zo? Jouw gemeente IS anders dan mijn gemeente. En zo heeft elke gemeente een eigen beleid. En een eigen verzekering. Ik weet van meer plaatsen waar het eigen risico ook is meeverzekerd en de premie verschilt ook per gemeente.


    Jij schreef idd dat bij jullie het niet vergoed wordt, ik las( mijn fout) dat het niet( nergens) vergoed wordt. Dat is nl niet zo.
    Wel oneerlijk dat de ene gemeente wel vergoed en.de andere niet.
  11. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Jij schreef idd dat bij jullie het niet vergoed wordt, ik las( mijn fout) dat het niet( nergens) vergoed wordt. Dat is nl niet zo.
    Wel oneerlijk dat de ene gemeente wel vergoed en.de andere niet.


    Misverstandje ;-)

    En ja, inderdaad oneerlijk. Mensen met een laag inkomen kunnen niet zo makkelijk naar een gunstiger gemeente verhuizen.

    Wat ik er vooral mee wil zeggen: mensen met een beperking hebben ongelooflijk veel aan hun hoofd qua regel-dingen. Waarbij regelmatig e.e.a. mis gaat. Je moet haast een extra opleiding gevolgd hebben om alle regels en (on)mogelijkheden te weten en daar mee om te gaan. Dat geldt voor de gemeente, maar ook andere instanties.

    Deze mensen hebben vaak te maken met veel stress. Ik heb geen harde cijfers, maar ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat het hier om een grote groep mensen met een beperking gaat die lijdt onder die stress m.b.t. regels, regelingen, voorzieningen etcetera. Neem alleen al de ellende die er is als iemand een aangepaste rolstoel nodig heeft. Of een bepaalde behandeling (met name binnen de GGZ, die is erg uitgekleed tegenwoordig en men wijst steeds vaker mensen af wegens "te complexe problematiek").

    Plus de wetenschap dat het tamelijk uitzichtloos is (want je zal niet genezen/herstellen dus het blijft levenslang hangen en wurgen).

    Dat er nog verder geplukt gaat worden aan inkomen en gerelateerde zaken als pensioen (om maar weer ontopic te gaan) maakt het allemaal niet veel beter voor deze groep.
  12. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
Terug naar de lijst