Vrij vragen op het werk....ge?scaleerd...

Vrij vragen op het werk....ge?scaleerd... 

Onderwerp van SSimone

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    Ik vind het heel normaal dat ook een nieuwe aangeeft wanneer hij/zij op vakantie zou willen of gaat. Als je maanden van te voren iets geboekt of afgesproken hebt, zonder zicht op die nieuwe baan. Het accepteren van dat werk, zeker waar het gaat om een parttime contract zou in dat geval zelfs afhangen van de toekenning daarvan.
    In jouw geval zou ik voortaan ruim van te voren aanvragen, zonder reden behalve vakantie, ze heeft twee weken de tijd om nee te zeggen. Of ja. En dat nee moet in het kader van het bedrijfsbelang zijn, wat zeer zwaarwegend moet zijn, anders is het geen grond om te weigeren.
    Die leidinggevende gaat in mijn ogen buiten haar boekje door openlijk over alles en iedereen te praten.
    Lijkt mij een moeilijk persoon en zou op deze manier ernstig twijfelen om het contract te accepteren. Zou zeggen dat die 15 uur welkom zijn maar met in principe vaste dagdelen, waarvan in overleg afgeweken kan worden, beiderzijds.
    Anderzijds misschien eens met collega?s over hebben hoe die dat ervaren en de leidinggevende aanspreken op haar gedrag.
  2. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Even terug naar de openingspost: de reden wat je gaat doen in je vrije tijd doet er niet toe. Dat hoef je zelfs niet te melden. Je hebt recht op vakantie, en het bedrijf zal op een redelijke manier met vakantieaanvragen om moeten gaan.
    Evert Smile
    @samsam: ze vraagt het nu aan voor de zomer, het is nu december....hoeveel eerder kun je zijn?
  3. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef samsam
    ze heeft twee weken de tijd om nee te zeggen. Of ja. En dat nee moet in het kader van het bedrijfsbelang zijn, wat zeer zwaarwegend moet zijn, anders is het geen grond om te weigeren.
    Is dat een wettelijk recht?
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef scar
    Is dat een wettelijk recht?

    Voor zover ik weet wel.

    Werkgever moet snel beslissen; en je hoeft geen reden op te geven.
  5. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    bij mijn vorige werkgever waren daar gezamenlijke afspraken over het vakantieplannen. Iedereen vanaf half januari data aanleveren en dan wist je dit eind januari.

    Je kan de cao regels gaan opeisen, maar als er in het bedrijf andere gezamenlijke regels zijn, lig je al snel uit het team.

    Blijkbaar heb je geen krediet meer bij deze leidinggevende. Een goed gesprek hierover lijkt me een goede om te doen. En je zou zelf minder open kunnen zijn. Gewoon vrij aanvragen wanneer je wilt zonder reden. Vraagt iemand er naar dan kan het altijd nog.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef elly69
    Even terug naar de openingspost: de reden wat je gaat doen in je vrije tijd doet er niet toe. Dat hoef je zelfs niet te melden. Je hebt recht op vakantie, en het bedrijf zal op een redelijke manier met vakantieaanvragen om moeten gaan.
    Evert Smile
    @samsam: ze vraagt het nu aan voor de zomer, het is nu december....hoeveel eerder kun je zijn?

    Psies. Wij zijn nog bezig met de planning van de kerstvakantie Smile
  7. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Voor zover ik weet wel.

    Werkgever moet snel beslissen; en je hoeft geen reden op te geven.

    Wat idioot. Dan zou iedereen die in december voor de zomervakantie vrij vraagt, mogen? En als ik in maart kom heb ik gewoon pech?
    Bij ons vraagt iedereen uiterlijk in maart aan, dan wordt er gekeken wat kan. Ik stem met twee directe collega?s soms eerder af, dan weten we of we niet gelijktijdig willen.
  8. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Psies. Wij zijn nog bezig met de planning van de kerstvakantie Smile



    Ambtenaar? Smile
  9. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Batavus



    Ambtenaar? Smile

    Geen zorginstelling in ieder geval.

    Wat ik vandaag niet doe, moet ik morgen inhalen. Die flexibiliteit heeft voor en nadelen.
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Inge65

    Wat idioot. Dan zou iedereen die in december voor de zomervakantie vrij vraagt, mogen? En als ik in maart kom heb ik gewoon pech?
    Bij ons vraagt iedereen uiterlijk in maart aan, dan wordt er gekeken wat kan. Ik stem met twee directe collega?s soms eerder af, dan weten we of we niet gelijktijdig willen.

    Werkgever mag ook beslissen om besluit aan te houden als je voor december aanvraagt ( of pro forma weigeren) wegens bedrijfsbelang van afgestemde vakantie. Maar hij moet wat doen.
  11. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    Alles zo lezende zou ik een andere werkgever zoeken.
    Of in ieder geval eentje die tijdig de roosters maakt.

    Er zijn natuurlijk verschillende beroepen waar men met roosters werkt.
    Dat vraagt iets van je flexibiliteit. En ook zou je met maar 15 uur toch wel een vaste vrije dag of twee moeten kunnen afspreken. Lijkt mij toch niet al te raar.

    Willen ze dat niet dan verder kijken inderdaad.
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Dit zegt de FNV erover

    Vakantie aanvragen

    Vakantie vraag je schriftelijk aan bij je werkgever. Hierbij laat je weten wanneer en hoe lang je op vakantie wilt. Je werkgever moet je wensen in principe inwilligen. Hij kan je verzoek alleen weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is waardoor je echt niet weg kunt. Denk bijvoorbeeld aan veel zieke collega?s en extreme drukte.

    Vakantieaanvraag weigeren

    Je werkgever heeft tot 2 weken nadat jij je vakantiedagen bij hem hebt ingediend de tijd om je aanvraag te weigeren. Is hij te laat dan mag je op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd.

    Een weigering van je vakantie moet je werkgever altijd goed motiveren. Doet hij dit niet, vraag dan schriftelijk om opheldering. Mocht je er samen met je werkgever niet uitkomen, neem dan contact met ons op. Wij kunnen helpen bij onder andere bemiddeling.


    Dit dus.. en niet anders..
Terug naar de lijst