Vrij vragen op het werk....ge?scaleerd...

Vrij vragen op het werk....ge?scaleerd... 

Onderwerp van SSimone

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef scar
    Is dat een wettelijk recht?

    ja
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Evert1963


    Misschien wel, maar oppassen op een kindje.. en daar dan vrij voor vragen, moet kunnen. Maar kan afgewezen worden.

    Wellicht is het feit dat er meer speelt wel een oorzaak en gevolg.. als parttimer zou je dezelfde rechten moeten hebben, maar realiteit is dat je gewoon meer moet slikken omdat jij het meest flexibel ingezet kan worden.

    Maar nog ben ik van mening dat je redelijk makkelijk je Prive om je 15 uur heen kan plannen, als je maar wil .


    Als parttimer HEB je dezelfde rechten. En daarnaast; je hebt gewoon je wettelijke verlof en voor de opname daarvoor gelden regels (zie hiervoor) De werkgeevr moet van goede huize komen als hij verlof wil afwijzen. Zwaarwegend bedrijfsbelang is nl echt 'zwaarwegend'. Het feit bv dat hij voor jou een invaller moet inzetten omdat jij afwezig bent, is bv al geen zwaarwegend bedrijfsbelang, maar gewoon reguliere bedrijfsvoering.

    Verder: Het gaat de werkgever helemaal niks aan wat jij doet tijdens je verlof.
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Inroostering; ook zoiets. Je hebt een contract voor X uren. Je werktijden worden vastgesteld IN gelijkwaardig overleg.

    IN overleg is een belangrijke arbeidsrechtelijke term. Dat is namelijk iets anders dan NA overleg.

    In overleg is hetzelfde als: je moet er samen uitkomen. Dus; werkgever legt een rooster voor, maar jij moet nog accoord gaan. Lastige dagen overleg je. Er is geen hierarchie in deze setting. Slechts schriftelijk gemotiveerd zwaarwegend bedrijfsbelang kan een reden zijn om af te wijken van "IN overleg".

    NA overleg betekent: we overleggen, en daarna bepaalt de hogere rang. In dit geval de leidinggevende/ werkgever.

    Gelijkwaardig overleg geldt voor ALLE arbeidsvoorwaarden. In de uitvoering van je werk kennen je werkzaamheden een hierarchie; baas boven baas. Als het gaat om arbeidsvoorwaarden ben je gelijkwaardig gesprekspartner naast je werkgever. OOK als je werkgever dit niet zo hanteert (in toon of uitvoering)

    Voor dit soort rechten hebben vakbonden nou gevochten.. :-)
  4. ikke71
    it's me

    Toon alleen de berichten van ikke71
    Wat een gedoe allemaal. Dit maakt de sfeer er niet leuker op. Wat doe je nu voor werk? En hoe groot is de kans dat je snel wat anders vind?

    ik zou iig lid worden van de vakbond en je vakantie aanvragen reageerd ze niet binnen twee weken kan jij je vakantie boeken.
  5. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Als parttimer HEB je dezelfde rechten. En daarnaast; je hebt gewoon je wettelijke verlof en voor de opname daarvoor gelden regels (zie hiervoor) De werkgeevr moet van goede huize komen als hij verlof wil afwijzen. Zwaarwegend bedrijfsbelang is nl echt 'zwaarwegend'. Het feit bv dat hij voor jou een invaller moet inzetten omdat jij afwezig bent, is bv al geen zwaarwegend bedrijfsbelang, maar gewoon reguliere bedrijfsvoering.

    Verder: Het gaat de werkgever helemaal niks aan wat jij doet tijdens je verlof.


    Ongelijke behandeling op basis van arbeidscontract (vast/tijdelijk) of arbeidsduur (full/parttime) valt onder arbeidsdiscriminatie en mag dus idd niet.
  6. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki
    Ze heeft een contract voor 15 uur.
    Dan hoeft ze toch zeker niet de hele week vrij te houden....
  7. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef ikke71
    Wat een gedoe allemaal. Dit maakt de sfeer er niet leuker op. Wat doe je nu voor werk? En hoe groot is de kans dat je snel wat anders vind?

    ik zou iig lid worden van de vakbond en je vakantie aanvragen reageerd ze niet binnen twee weken kan jij je vakantie boeken.


    Ik sta in de bereiding van een zelfbedieningsrestaurant in een ziekenhuis. Het is het winkeltje voor patienten en bezoekers. Ook het personeel koopt er wel eens zn lunch. Vind dit super leuk om te doen. Heb gelemaal geen horeca achtergrond en heb dit allemaal geleerd tijdens get werk. De strakke hand van lg heeft weldegelijk voordelen. Want het inwerken en begeleiden on the job is top. Goed luisteren, onthouden en doen. Ben nu op het punt dat lg juist wil dat ik nieuwen inwerk. Ik ben punctueel en werk erg methodisch.
    Ben dus erg trots dat ik zo mijn plek heb verworven.
    Maar deze bedrijfscultuur gaat heel ver.
    Zo zijn we t weekend ook open. Weekenden mag je niet ruilen. Ook niet als je een collega hebt die graag met je ruilen wilt. De weekenden gaan om en om. En niets is vespreekbaar, want dit is eerlijk. Klaar!

    Voor 15 uur in de week ben ik niet gehecht. Dat kan ik gerust ergens anders ook vinden. Dus ben al doende met vacatures en het uitzendbureau.

    Ik ga de discussie niet eens aan met lg. Helemaal geen zin in. Ze geeft al tig jaar leiding met deze strakke hand en gaat daar prat op.
    Ik zie nu al dat wanneer je tegengas geeft dit " gerespecteerd" wordt. Je zakt gewoon in de pikorde.
    En ik kan slecht tegen dit soort spanningen.

    Ik wil nog wel ter lering en vernaak valentijsdag en in juni voor mijn oerol uitjes 2 lange weekenden vrij vragen. Dus de maandagen en vrijdagen er bij als vakanties indienen. Eens kijken hoe dit ontvangen wordt. Uiteraard zonder enige opgaaf van redenen. Gewoon...omdat ik dat mag.
    Mocht dit slecht vallen....prima. Dan ben ik voor die tijd zekers pleitos of ...weet ik veel...niet op mn werk maar op Terschelling!
  8. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Loeki
    Ze heeft een contract voor 15 uur.
    Dan hoeft ze toch zeker niet de hele week vrij te houden....



    Tuurlijk wel....wat is er nu belangrijker...je werk of....??!!
    Enne...we vragen flexibilliteit hoor. Heeeel normaal.
    SmileSmileSmile
    Hoor t lg zo betogen. En dan keer 3 anders geformuleerd. En in je gezicht he. Neem vooral de toegewijdde luisterhouding aan en zeg vooral dat je het begrijpt en dat ze gelijk heeft....SmileSmileSmile
  9. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Inroostering; ook zoiets. Je hebt een contract voor X uren. Je werktijden worden vastgesteld IN gelijkwaardig overleg.

    IN overleg is een belangrijke arbeidsrechtelijke term. Dat is namelijk iets anders dan NA overleg.

    In overleg is hetzelfde als: je moet er samen uitkomen. Dus; werkgever legt een rooster voor, maar jij moet nog accoord gaan. Lastige dagen overleg je. Er is geen hierarchie in deze setting. Slechts schriftelijk gemotiveerd zwaarwegend bedrijfsbelang kan een reden zijn om af te wijken van "IN overleg".

    NA overleg betekent: we overleggen, en daarna bepaalt de hogere rang. In dit geval de leidinggevende/ werkgever.

    Gelijkwaardig overleg geldt voor ALLE arbeidsvoorwaarden. In de uitvoering van je werk kennen je werkzaamheden een hierarchie; baas boven baas. Als het gaat om arbeidsvoorwaarden ben je gelijkwaardig gesprekspartner naast je werkgever. OOK als je werkgever dit niet zo hanteert (in toon of uitvoering)

    Voor dit soort rechten hebben vakbonden nou gevochten.. :-)



    Nice...
    Ze overruled me volledig.
    Ik moet toch zeker niet denken dat het rooster aangepast wordt op mijn uitjes.
    Ze heeft me dit zelfs laten beloven. Er in wrijvend dat pleziertjes en nevenactiviteiten er echt niet toe doen en je daar echt niet je collegas of het bedrijf voor op mag laten draaien.
    Mennn...wat voelde ik me klein....zelfs met dit weer is een....nou ja laat maar. Je begrijpt het zo ook wel denk...

    Salsales op vrijdagavond....3 maand....no way. Niemand niet hoor. Geen vaste vrije dagdelen. Dit is horeca. Dat heb ik je gezegd dat je hier begon. Dit is hard werken....en ik maak voor niemand uitzonderingen. Voor jou dus ook niet. En het is niet dat ik het je niet gun he. Ik gun je het heel erg zelfs. Maar dit is bedrijfsbeleid. Dat snap je toch wel?

    Zucht....Smile

    Rooster maken gaat niet in overleg. Je wordt ingeroosterd. En dat is het dan.
  10. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    Om die reden het geen vrij kunnen krijgen ben ik ook eens opgestapt bij een werkgever, wel altijd werken en invallen maar als ik een keer extra vrij vroeg kon het niet voor de rest was het trouwens een "goede" werkgever en de sfeer was verder goed.

    Contract van 15 uur en de rest van de week vrij houden is natuurlijk van de zotte, bij ons hadden we veel parttimers en werknemers met een contract voor minder uren als er gevraagd wordt of ze op een andere dag konden werken of extra werken en er werd te vaak nee gezegd kregen ze geen werk meer of maximaal het aantal uren van hun contract.
  11. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Maar dat mag niet onredelijk. Die vijftien uur mogen niet verspreid over veel dagen want je moet in staat zijn naast dit contract uren te maken met werk elders. Met vijftien uur mag jou niet gevraagd worden de hele week vrij te houden.

    Wat staat daarover in je arbeidsovereenkomst? Heb je vaste vrije dagen? Vijftien uur lijkt me maximaal verspreid over vijf dagdelen, de andere vijf dagdelen zouden standaard vrijgeroosterd moeten zijn.
  12. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef indigo
    Maar dat mag niet onredelijk. Die vijftien uur mogen niet verspreid over veel dagen want je moet in staat zijn naast dit contract uren te maken met werk elders. Met vijftien uur mag jou niet gevraagd worden de hele week vrij te houden.

    Wat staat daarover in je arbeidsovereenkomst? Heb je vaste vrije dagen? Vijftien uur lijkt me maximaal verspreid over vijf dagdelen, de andere vijf dagdelen zouden standaard vrijgeroosterd moeten zijn.


    Dat gebeurt dus wel. En ze eisen dit zelfs.
    Ik heb zelfs de euvele moed gehad omdat ik de laatste tijd toch amper middagdiensten gad, en niet eens op de donderdagen, dat ik die een tijdje vrij mocht. Voormalig gastkindje stond op de bso wachtlijst. Prompt op de donderdagmiddag ingeroosterd. Hoppa!!

    Ik heb een arbeidsvoorwaarden voorstel. Dus geen heel contract met artikelen.
    Hier in staat mijn naam, ingangsdatum, soort ( horeca bepaalde tijd conform cao horecabranche, duur 7bmaanden. Geen proeftijd. Salaris bedrag en schaal. En aantal uren. 25verlofdagen bij fulltime dienstverband. 8% vakantietoeslag. Pensioen half werknemer galf werkgever. En er staat ook eerste salarisbetaling bestaat uit de minimale garantieuren. Geen idee wat bedoeld wordt en waarom dit zo bepaald is.
Terug naar de lijst