Soep

Soep 

Onderwerp van maartje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Bloem
    Vraag me wel eens af een bouillonblokje niet net zo nep is als een zakje.


    De bio variant is ook zonder zout te kopen, ik gebruik de kruiden of groentenvariant. Met zo min mogelijk enummers etc etc. Zelf boullion maken is ongetwijfeld gezonder maar dit vind ik een goed alternatief
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Karin Luiten, die van de anti pakjes en zakjes, vindt een bouillonblokje nog kunnen.
  3. Uitje fruiten, 2 courgettes in stukken erbij en even meebakken. Water toevoegen zodat de courgettes net niet helemaal onder staan, groentebouillonblokje erbij en ongeveer 15 minuten koken. Alles pureren, lepel Boursin erbij, nog even pureren en klaar.
    Peper naar smaak toevoegen.
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Voor wie interesse heeft: drie recepten om zelf bouillonpoeder te makenalsalternatief voor de blokjes.

    quote:
    Bouillonpoeder

    Menugang: -
    Keuken: -
    Soort: -
    Type: Diversen, Kruidenmengsels
    Bron: >>LINK<<
    Kenmerken:

    * Ingrediënten
    3 zakjes biologische soepgroenten
    2 uien
    10 teentjes knoflook
    verse kruiden: bieslook, tijm, munt, rozemarijn, peterselie (die groeien gelukkig al overdadig in de kruidentuin)
    2 el gemalen zeezout
    2 el gemalen koriander
    1,5 el gemalen zwarte peper
    1 el gemalen piment

    * Bereiding
    De gangbare bouillonblokjes (niet biologisch dus) zijn misschien niet zo duur, maar de voornaamste reden voor mij om dit zelf te maken, is weten wat er in zit. Weet jij wat je allemaal binnenkrijgt met het gebruik van een bouillonblokje?

    Ik maak het liever zelf, dan weet ik precies wat er in zit!! Puur en biologisch.
    En............ mijn voedseldroger doet het meeste werk!

    't Komt goed uit voor mijn warme wortelsoep op deze koude Koningsdag.

    Zelfgemaakte bouillonpoeder
    Ingrediënten:

    Hoe maak ik het klaar:
    Snijd de ui en knoflook in stukjes. Snijd of knip de verse kruiden fijn.
    Doe alles in een grote kom, samen met de zakjes soepgroente (of gebruik verse groenten zoals: prei, wortel, paprika, bloemkool).

    Maak het fijn met een staafmixer.

    Voeg het zout en de specerijen toe en mix dit er goed doorheen.
    Je krijgt een smeuïge, dikke groenige pasta.

    Ik deed dit in mijn voedseldroger en verdeelde deze hoeveelheid over drie platen.
    Omdat het mengsel behoorlijk vochtig is, deed ik er vetvrij papier onder.

    Ik zette de voedseldroger op de hoogste stand (70 graden) en liet het werk aan hem over.
    Een heel kruidige geur vulde het huis. Ik vond het lekker, maar in het begin kregen de kinderen tranen in hun ogen van de 'uien-lucht'. ;)

    Heb je geen voedseldroger, dan kun je ook de oven gebruiken. Verwarm die voor op 90 graden en zet na een uur de ovendeur op een kiertje om het vocht te laten verdampen. Schep het mengsel tussentijds regelmatig om.
    Ik heb dit vorig jaar ook gedaan en het is, hoewel iets bewerkelijker, goed te doen.
    Het grote voordeel van een voedseldroger is dat hij veel goedkoper is. Een oven verbruikt ruim het dubbele aan energie, heeft veel meer kilowatt nodig om zichzelf te verwarmen. Een voedseldroger niet.
    En je hebt er minder omkijken naar. Je hoeft in dit geval het bouillonmengsel niet om te scheppen.
    Na een uur of zes is het mengsel (in ieder geval op de onderste plaat) helemaal ingedroogd. Kijk even of alles goed droog is, anders droog je de bouillonpasta op de andere platen nog wat langer.
    Dit komt ook door het gebruik van het vetvrije papier, wat minder circulerende lucht door laat.
    De bouillonpasta lijkt nu op een soort knapperige, chipsachtige plaat.
    Ik verbrokkelde het in een grote kom.
    En met mijn handen verpulverde ik het verder.

    Lukt dit je niet, gebruik dan een staafmixer om het tot fijn bouillonpoeder te malen.

    En klaar zijn mijn twee potjes bouillonpoeder.
    Heerlijk, daar kan ik weer even mee vooruit.
    Als je het donker en vochtvrij bewaart, is dit bouillonpoeder zeker een half jaar houdbaar.
    Proef en experimenteer zelf in welke verhouding je dit bouillonpoeder gebruikt.


    Bij gebrek aan smaakmakers en allerlei andere zaken, die bij merken zoals Maggi en Knorr wel worden toegevoegd, is dit niet precies dezelfde verhouding zoals je die misschien gewend bent.
    Misschien kun je wel wennen aan een wat minder zoutige smaak. Zo goed is zout immers niet voor je.

    -------------------------------------------------------------------------


    quote:
    Bouillonpoeder

    Menugang: Soep
    Keuken: -
    Soort: -
    Type: Diversen, Kruidenmengsels
    Bron: >>LINK<<
    Kenmerken:

    * Ingrediënten
    1 grote winterpeen of een paar kleine wortels;
    2 stengels bleekselderij;
    1 grote ui;
    2 teentjes knoflook;
    1 bosje platte peterselie;
    4 eetlepels himalaya- of zeezout;
    Optioneel: verse of gedroogde kruiden naar wens (zoals tijm, rozemarijn, oregano, maggiblad etc.)
    Dit recept is natuurlijk een uitgangspunt en je kunt eindeloos variëren hiermee met kruiden, maar ook met tomaten, courgettes en gedroogde paddenstoelen.

    Je hoeft geen wiskundige te zijn om te begrijpen dat dit bouillonpoeder duurder is dan het kant-en-klare spul uit de supermarkt. Toch valt het prijskaartje onderaan de streep wel mee, aangezien je werkt met vrij goedkope ingrediënten. Koop je alles biologisch, dan kost de bovenstaande hoeveelheid bouillon je ongeveer € 2. Voor de prijs hoef je het dus in ieder geval niet te laten!

    * Bereiding
    Eigenlijk gaat het koken zonder pakjes, zakjes en poedertjes best goed. Toegegeven, echt voedsel bereiden kost meer tijd, maar het went vrij snel en de gezondheidsvoordelen zijn enorm. Er was echter één dingetje waar ik niet zo goed een alternatief voor kon vinden: de goede oude bouillonblokjes. Bouillon is bij ons thuis zo een beetje onmisbaar, het geeft nét dat beetje meer smaak en niets is makkelijker dan zo een blokje verkruimelen. En toch… elke keer als ik op de achterkant van de verpakking las wat er zoal in zo een blokje zat dan voelde het gewoon fout.
    Slechts 3,5% (!!) groente, maar wel het omstreden E621, zoetstof (maltodextrine) en suiker, gistextract, kleurstoffen en het oerwoud verwoestende palmvet. Dat mag dus best anders, dacht ik. Je kunt natuurlijk om de zoveel tijd zelf bouillon trekken en deze invriezen in een ijsblokjes vorm, maar het mag wat mij betreft ook makkelijker. Dus speurde ik het internet af, experimenteerde met verschillende recepten en vandaag deel ik mijn eigen recept voor DIY bouillonpoeder, vegan en gezond en zonder hulp van een dehydrator!

    Om het nóg gezonder te maken, gebruik je biologische ingrediënten. Verder heb je een pan met een dikke bodem, een foodprocessor en een afsluitbaar, bij voorkeur glazen, potje nodig om het poeder in te bewaren. Je kunt bijvoorbeeld een potje hergebruiken, hoe je de lijmresten van het label op milieuvriendelijke wijze verwijdert lees je hier.
    Werkwijze

    1. Schil de wortel(s) en snijd in dikke plakken. Snijd de selderijstengels in grove stukken. Schil de ui en snijd in acht stukken en pel de knoflook.

    2. Doe de groenten en de peterselie (inclusief stengels) in de foodprocessor en hak ze fijn.

    3. Zodra de groenten zeer fijn zijn gehakt zet je een pan met een dikke bodem op een laag vuur. Doe de gehakte groente zonder olie of boter in de pan en voeg nu het zout toe. Bak de groenten gedurende 30 minuten op het lage vuur om zoveel mogelijk vocht eraan te ontrekken (het zout draagt hier ook haar steentje aan bij). Roer regelmatig om zodat ze niet aanbranden of op de bodem blijven plakken. Kleine disclaimer: je huis gaat heerlijk ruiken naar een zelf gekookte maaltijd.

    4. Verwarm de oven ondertussen voor op 80 graden.

    5. Verdeel de groenten evenredig op een stuk bakpapier en zet ze in het midden van de oven voor minimaal 2,5 uur. De exacte tijd hangt af van je oven, dus na 2,5 uur kun je het beste even (voorzichtig) voelen of ze de groenten nog vochtig zijn. Zo ja, dan moeten ze nog wat langer. De bedoeling is dat ze volledig uitgedroogd en knapperig zijn, zodat je ze in feite tussen je vingers tot een poeder kunt verbrijzelen.

    6. Zodra de groenten uitgedroogd zijn, zet je de oven uit en laat je ze afkoelen in de oven (om ook die laatste restjes vocht eruit te krijgen). Vervolgens doe je ze weer in de foodprocessor om ze tot een poeder te vermalen. Dit kan trouwens ook met een vijzel.

    7. Zodra de groente vermalen zijn tot een poeder doe je ze in een afsluitbare (glazen) pot, waar ze minstens drie maanden houdbaar zijn. Je DIY bouillonpoeder is klaar!

    Het hangt er een beetje vanaf waar je het bouillonpoeder voor wilt gebruiken, maar gemiddeld kun je uitgaan van 1 eetlepel op een liter water. Wil je een sterkere bouillon, dan voeg je natuurlijk meer poeder toe. Breng het water aan de kook en voila, je hebt je eigen, gezonde bouillon in een handomdraai, vrij van toegevoegde meuk.



    -------------------------------------------------------------------------


    quote:
    Bouillonpoeder

    Menugang: -
    Keuken: -
    Soort: -
    Type: Diversen, Kruidenmengsels
    Bron: Gemma (GG)
    Kenmerken:

    * Ingrediënten
    500 gram zout
    4 tl. gemalen nootmuskaat
    4 tl. gemalen kruidnagel
    2 tl. gemalen witte peper
    2 tl. gemalen thym
    2 tl. gemalen laurierblad
    1 tl. gemalen marjolein
    1 tl. (kan ik maar niet gemalen kopen dan maar gedroogde) rozemarijn
    1 tl. gemalen cayennepeper

    * Bereiding
    Eventueel even op vol vermogen in de keukenmachine mengen (maar in een plastik bak met deksel goed schudden kan ook) dit kruidenzout is overal in te gebruiken waar je normaal bouillon blokjes in zou doen.

    -------------------------------------------------------------------------

  5. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Ik maak graag soep, bijvoorbeeld linzensoep in de slowcooker.
    Of groentensoep, maar dan wel met groentebouillonblokje.
  6. quote:
    Dit schreef Inge65
    Ik maak graag soep, bijvoorbeeld linzensoep in de slowcooker.
    Of groentensoep, maar dan wel met groentebouillonblokje.

    Heb je een recept van de linzensoep? De slowcooker staat hier al tijden te niksen.
  7. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje

    quote:
    Dit schreef Inge65
    Ik maak graag soep, bijvoorbeeld linzensoep in de slowcooker.
    Of groentensoep, maar dan wel met groentebouillonblokje.



    Ik had een recept gevonden voor het zelf maken van bouillonblokjes, bereidingstijd meer dan 4 uurSmile, ik blijf wel blokjes gebruiken SmileSmile
  8. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef maartje



    Ik had een recept gevonden voor het zelf maken van bouillonblokjes, bereidingstijd meer dan 4 uurSmile, ik blijf wel blokjes gebruiken SmileSmile

    Smile
  9. Bericht van Inge65 is op 26-08-2020 om 15:20:15 uur verwijderd door Inge65.

    Reden: Dubbel

     
  10. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef maartje



    Ik had een recept gevonden voor het zelf maken van bouillonblokjes, bereidingstijd meer dan 4 uurSmile, ik blijf wel blokjes gebruiken SmileSmile


    Ik denk dat die bereidingstijd vooral wachttijd is, toch? Ben nu wel benieuwd, ik ga ff een rondje googlen! (recept hier plaatsen mag natuurlijk ookSmile)
  11. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    Dwars door de koelkast soep....met soepbeen....
  12. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Ik denk dat die bereidingstijd vooral wachttijd is, toch? Ben nu wel benieuwd, ik ga ff een rondje googlen! (recept hier plaatsen mag natuurlijk ookSmile)


    Even mezelf quoten. Eén van de eerste hits was van "Karin van koken zonder zakjes en pakjes" die ik net al noemde omdat ze bouillonblokjes nog wel gebruikte: >>LINK<<
Terug naar de lijst