Leuke baan voor (veel) minder salaris

Leuke baan voor (veel) minder salaris 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    quote:
    Dit schreef nibo


    Het is denk ik afhankelijk van de functie die men bekleed en hoeveel inwerktijd er aan vast hangt.

    Wat heeft dat ermee te maken dan? Of je nou receptioniste of cameraman bent, na 2 jaar ga je eruit, want we geven geen vaste contracten.
    Daar is de werknemer dus helemaal niet bij gebaat.
  2. Bericht van Erna is op 09-12-2014 om 22:19:14 uur verwijderd door Erna.

    Reden: klopt niet helemaal

     
  3. Salome
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Salome
    quote:
    Dit schreef Bloem

    Wat heeft dat ermee te maken dan? Of je nou receptioniste of cameraman bent, na 2 jaar ga je eruit, want we geven geen vaste contracten.
    Daar is de werknemer dus helemaal niet bij gebaat.



    Klopt. Ik kan al jaren niet verhuizen, want ik krijg nergens meer een hypotheek met die lullige jaarcontracten, ook al los ik al die jaren al braaf af.

    Kaatje, als jouw huidige baan werkelijk op de tocht staat en er zitten veel voordelen aan deze, dan zou ik er lekker voor gaan. Wachten op een baas die een vast contract aanbiedt is bijna utopisch. En werk dat je met plezier doet, is gewoon zoveel waard.
  4. quote:
    Dit schreef nibo


    Het is denk ik afhankelijk van de functie die men bekleed.

    Dat denk ik ook.
    Bij personeelstekorten op het werk wordt niemand aangenomen, we gebruiken Zzp'ers/ eigen personeel dat extra werkt. Ruimte hebben voor een sollicitant betekend niet direct dat er ook iemand aangenomen mag worden.
    Tijdelijke contracten worden niet afgegeven, het is erin of eruit.
  5. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Bloem

    Wat heeft dat ermee te maken dan? Of je nou receptioniste of cameraman bent, na 2 jaar ga je eruit, want we geven geen vaste contracten.
    Daar is de werknemer dus helemaal niet bij gebaat.


    Ik had het niet perse over bij jullie. In sommige functies is het steeds (ver)wisselen van werknemers gewoon niet handig. Dan kost het meer dan dat het oplevert.

    Daarnaast geeft het steeds werken met tijdelijke contracten en wisselende werknemers weinig binding met het bedrijf waar je werkt. Het is maar net waar je als werkgever voor kiest en ook dat is denk ik afhankelijk van de functie en het soort baan en het soort bedrijf. Bij ons doorloopt iedereen die nieuw is de fases van de tijdelijke contracten, in die drie jaar (wordt 2) haal je de "rotte" appels er meestal wel uit.
    9 dec '14 - 22:17:53 / 9 dec '14 - 22:31:30
  6. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Reken uit wat je met je huidige salaris zou moeten gaan verdienen als je naar 28 uur gaat = X

    Je weet je nieuwe salaris bij 28 uur werken = Y

    X-Y = A.?

    A is je inkomensverlies per maandsalaris. Reken dit uit per jaar, dus 12 x A = 12A


    Indien je 12 x je nieuwe salaris Y doet en dat vermenigvuldigt met 8,3% weet je je 13e maand = B.?

    Wanneer 12A hoger is dan B dan is er nog steeds sprake van inkomensverlies. Is 12A lager dan B ga je er dus op vooruit.


    Om het redelijk nauwkeurig te weten kun je ook het volgende uitrekenen:


    Je huidige jaarsalaris omgerekend naar 28 uur is 12 x X plus 8% vakantiegeld = XX

    Je nieuwe jaarsalaris zou zijn 12 x Y plus 8% vakantiegeld plus 13e maand B = YY

    Als XX hoger is dan YY dan is er sprake van inkomensverlies. En anders dus van inkomensstijging.


    Verder is er mogelijk nog een effect op je eventuele toeslagen: huurtoeslag, KGB en zorgtoeslag. Doe daarvoor gewoon eens een paar proefberekeningen op de toeslagensite van de belastingdienst. Je kunt dan zien of je meer of minder krijgt. Vergelijk je huidige salaris tov nieuw salaris. Dit moet je nl ook meenemen in de totale beoordeling van wel of geen inkomensverlies.


    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven en aan jou om de keuze te maken.?


    Wel wil ik je meegeven dat twee jaar kunnen werken met meer verantwoordelijkheden wel een goede indruk achterlaat op je CV en over twee jaar kan de wereld er weer heel anders uitzien. De ervaring neem je dan wel in ieder geval mee en je hebt waarschijnlijk meer plezier beleeft in je werk als dat je nu hebt. Daarnaast geeft je huidige werk ook geen garantie dat je er nog minmaal twee jaar kunt werken en je bouwt mogelijk dan ook geen extra ervaring op waarmee je vooruit kan of voordeel kan hebben bij een volgende sollicitatie. Overigens staat het je natuurlijk vrij om gelijk door te gaan met het zoeken naar een nog meer passender baan. Je doet het dan alleen wel vanuit de betere functie.?


    Ik wens je succes en sterkte bij het maken van je keuze. Ga in ieder geval gewoon op gesprek. Die ervaring heb je dan ook maar weer en je kan sfeer proeven.
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Ik ga er hoe dan ook toch wat op achteruit.

    Als ik bij mijn huidige baan ook zou uitgaan van 28 uur per week en ik zou bij de nieuwe baan de 13e maand verdelen over de andere maanden, heb ik per saldo een (klein) verschil van zo'n 30 euro.

    Echter, doordat ik meer ga werken krijg ik veel minder terug aan toeslagen, maar liefst 170 euro per maand. Het rare/stomme is dat ik er netto per maand geen 170 euro op vooruit ga. Kortom, ik lever dus wel wat in. En doordat ik de 13e maand natuurlijk pas aan het eind van het jaar krijg, mis ik de overige maanden zo'n 150 euro t.o.v. nu Smile Da's best veel.
  8. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Tja een lastige keuze lijkt me.
    Geld versus mooie ervaring.
    Niet zo'n leuuke baan versus mogelijk een leukere baan.
    Wellicht nog steeds een vaste baan versus baan voor max 2 jaar.
    en zo kan ik wel even doorgaan....
    Aan jou aan welke kant de weegschaal doorslaat

    En mogelijk komt er komend jaar gewoon nog wel een ander beter aanbod voorbij. En kan je dat en wil je dat en durf je dat af te wachten.

    Sterkte met het maken van je keuze.
  9. Je berekeningen zijn op korte termijn gebaseerd. Wat is het financi?le verschil tussen de twee banen voor het komende jaar?

    Toeslagen worden korter uitgekeerd dan jouw carri?re lang is.

    Ik zou gewoon op gesprek gaan. Het arbeidsvoorwaardengesprek komt pas als laatste: eerst moeten jullie nog bedenken of je met elkaar in zee wilt.
    Je kan bij de onderhandelingen ook vragen om het verschil te delen, bijvoorbeeld.e

    Er zijn zoveel mouwen aan te passen.

    Succes!
  10. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Getriggerd door vragen van een ander OA'ster zet ik voor de ge?nteresseerden de regels nog even op een rij (let met name op de verschillende data!)

    contract voor BEPAALDE tijd:

    ?Bij contracten vanaf 1 jan 2015 mag er in een contract tot 6 maanden geen proeftijd meer opgenomen worden
    ?Bij contracten vanaf 1 jan 2015 mag er geen concurrentiebeding opgenomen worden in een tijdelijk dienstverband
    ?Bij contracten vanaf 1 jan 2015 moet de werkgever je een maand vantevoren aanzeggen als hij/zij je contract niet gaat verlengen na afloop. Hij/zij moet je ook informeren als ze het contract wel verlengt. Doet hij/zij dat niet, dan kan jij aanspraak maken op een boete (zal 1 maandsalaris worden naar inschatting) Dit geldt niet voor contracten korter dan 6 maanden
    ?Vanaf 1 juli 2015 mag je nog maar max 3 contracten krijgen met een max van 2 jaar (nu is dat 3 jaar). Deze periode mag onderbroken worden met een periode van 6 maanden (is nu 3 maanden)
    ?Wordt je contract verlengd voor 1 juli 2015, dan gelden de nu geldende regels (= overgangsrecht (en met 'recht' wordt hier dus gedoeld op een recht voor werkgevers) = nu dus max 3 contracten voor max 3 jaar en 3 maanden onderbreking)

    Voor een contract voor ONBEPAALDE tijd geldt:

    Vanaf 1 juli 2015 verloopt een ontslag om bedrijfseconomische redenen of langdurige arbeidsongeschiktheid altijd via het UWV (kan nu ook nog via kantonrechter). Ontslag om andere redenen gaat altijd via de kantonrechter.

    Verder:

    ?Vanaf 1 juli 2015 krijgt elke werknemer bij ontslag na ten minste twee jaar dienstverband een "transitievergoeding". De vergoeding wordt maximaal ? 75.000, en voor mensen die per jaar meer dan ? 75.000 verdienen maximaal een jaarsalaris. Transitie betekent "overgang" en dit bedrag is bedoeld om makkelijker naar een andere baan te kunnen overstappen. Het mag dus bijvoorbeeld gebruikt worden voor scholing. Kleine bedrijven tot 25 medewerkers mogen tot 2020 een lagere ontslagvergoeding betalen als zij personeel gedwongen ontslaan vanwege een slechte financi?le situatie (bedrijfseconomische noodzaak). Ik leg hem helemaal onderaan gedetailleerder uit.
    ?De periode van een WW-uitkering wordt vanaf 1 januari 2016 tot 2019 stapsgewijs verkort van 38 naar 24 maanden. In cao's ZULLEN werkgevers en vakbonden afspraken maken over aanvulling na die 24 maanden (bindend STAR advies aan sociale partners). De bedoeling in de nieuwe WW is dat mensen ook zo goed en snel mogelijk naar ander werk worden begeleid. Na een half jaar WW moeten werkzoekenden alle werk aanvaarden (is nu na een jaar). Als het salaris lager is dan de WW-uitkering, wordt dit aangevuld.

    Dan nog even specifiek over een nul uren contract:

    Een nul uren contract gaat uit van 'geen werk, geen loon'. De werkgever betaalt alleen over de gewerkte uren. Deze afspraak moet in het contract zijn vastgelegd. De werkgever roept de werknemer op wanneer nodig. Nul uren contracten worden per jan 2015 NIET in zijn geheel verboden, alleen in de zorg.

    ?Bij iedere oproep heeft de werknemer recht op minimaal drie uur loon.
    ?De werkgever is verplicht een werknemer met een 0-uren contract op te roepen als er werk ontstaat waar degene geschikt voor is. Het is dan bijvoorbeeld niet geoorloofd om een uitzendkracht in te zetten.
    ?De werkgever draagt werkgeverslasten af over de gewerkte uren. Zo geniet de werknemer met een 0-uren contract sociale bescherming.
    ?Is de werknemer ziek? Dan moet de werkgever de ingeplande uren uitbetalen.
    ?De werknemer heeft recht op vakantiegeld.
    ?Werkgevers kunnen de arbeidsovereenkomst niet be?indigen door de werknemer niet meer op te roepen. Een tijdelijk 0-uren contract eindigt op de afgesproken einddatum (zie nwe regels hierboven). Bij een contract voor onbepaalde tijd moet de werkgever de overeenkomst zelf opzeggen volgens de regels van het ontslagrecht.
    ?Een werknemer met een 0-uren contract kan na 6 maanden aanspraak maken op een vast aantal uren: Volgens de wet mag in de eerste 6 maanden van een arbeidscontract van het principe ?geen werk is geen loon? worden uitgegaan. Na deze 6 maanden kan de werknemer een vast aantal uren claimen, waarover de werkgever een doorbetalingsverplichting heeft. Het urenaantal komt overeen met het gemiddeld aantal gewerkte uren van de voorafgaande 3 maanden. Ook als de werknemer niet wordt opgeroepen of ziek is moet de werkgever doorbetalen.


    Sommige bedrijven zijn gebaat bij een flexibel personeelsbestand, zodat korte pieken kunnen worden opgevangen. Nu de mogelijkheden van 0-uren contracten worden beperkt door de Wet Werk en Zekerheid moeten werkgevers naar andere oplossingen kijken. Payrolling is zo?n oplossing. Met payrolling kunnen bedrijven werknemers flexibel inzetten waarbij alleen betaald hoeft te worden voor de gewerkte uren. Daarbij zijn ze niet gebonden aan het maximum van 6 maanden. De werknemers zijn daarbij wel verzekerd voor de Ziektewet, de WW en de WIA.

    Vakbonden hebben het niet zo op payrolling (waarbij je feitelijk niet in dienst bent bij de werkgever, maar in dienst treedt bij een 'salarisuitbetaler'. Hierdoor hoeft een werkgever bv geen CAO te volgen enzo en zijn ze niet gebonden aan die 6 maanden.. daar wordt een vakbond niet blij van ;-) )


    Dan nog de details van de transitievergoeding:

    De transitievergoeding is afhankelijk van het aantal jaren dat de medewerker in dienst is geweest:
    ?De ontslagen medewerker krijgt per gewerkt dienstjaar 1/3 maandsalaris als vergoeding.
    ?Heeft de medewerker 10 jaar of langer bij u gewerkt, dan krijgt hij vanaf het 10e dienstjaar een vergoeding van een 1/2 maandsalaris per dienstjaar.
    ?Is de medewerker 50 jaar of ouder? En heeft hij 10 jaar of langer gewerkt, dan krijgt hij vanaf het 10e dienstjaar een vergoeding van 1 maandsalaris per dienstjaar.
    ?Voor het betalen van de transitievergoeding kan de werkgever met de medewerker een betalingsregeling afspreken.

    Er geldt GEEN transitievergoeding:

    ?als het ontslag het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de medewerker.
    ?als de medewerker onder de 18 jaar is en maximaal 12 uur werkt. Ook niet als medewerker ontslagen wordt als hij inmiddels 18 jaar is.
    ?als de medewerker de pensioengerechtigde leeftijd heeft.
    ?bij een faillissement, surseance van betaling of als werkgever in de schuldsanering zit.


    Zo.. dat is het ;-)
  11. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Mikky.

    Hier komen toch steeds meer twijfels. Ik heb bij mijn huidige werkgever nog recht op een opleidingsbudget van zo'n 3000 euro en vind het eigenlijk wel zonde om dit 'weg te gooien'. Daarnaast heb ik met wat lichamelijke klachten te maken die weleens voor (kortdurende) uitval kunnen gaan zorgen. Deel van de klachten komen waarschijnlijk voort uit een nekhernia en wat betreft de andere klachten is het afwachten. In januari ga ik naar de neuroloog.

    Donderdag te horen gekregen dat er verwacht wordt dat er in mei meer duidelijkheid komt over mijn huidige baan.
  12. Fran
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fran
    quote:
    Dit schreef Mikky
    contract voor BEPAALDE tijd:

    ? Bij contracten vanaf 1 jan 2015 moet de werkgever je een maand vantevoren aanzeggen als hij/zij je contract niet gaat verlengen na afloop. Hij/zij moet je ook informeren als ze het contract wel verlengt. Doet hij/zij dat niet, dan kan jij aanspraak maken op een boete (zal 1 maandsalaris worden naar inschatting) Dit geldt niet voor contracten korter dan 6 maanden.

    Zo.. dat is het ;-)



    "Bij nieuwe contracten vanaf 1 januari 2015 ? of ook "bij bestaande contracten die na 1 januari 2015 aflopen oid ? "

    Zoals ik het lees heb je het mooi en helder neergezet to whom it may concern Smile
Terug naar de lijst