ex-vrouw getrouwd - wat zijn de regels mbt KA betalen

ex-vrouw getrouwd - wat zijn de regels mbt KA betalen 

Onderwerp van Mat1972

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef wendy72
    @ Erwin daar heb je gelijk in. De andere kant van het verhaal blijft de schade die het kind er bij krijgt. Een kennis van heeft via de rechtbank ook ka laten verlagen, dit ivm werkloosheid en later had ie baan die een aanzienlijk stuk minder betaalde. Hij is in het gelijk gesteld omdat ex getrouwd is. Zij (de ex) heeft de kinderen verteld dat hij een stuk minder ka ging betalen. De pubers lieten hem het ieder weekend dat ze bij hem waren merken. Mama zegt dat jij te weinig voor ons betaald daarom krijg ik nu dit of dat niet.


    Krijgen ze die schade doordat pappa minder kan betalen of omdat mamma dat zegt? En wat let hem dan om gewoon eerlijk te vertellen dat de rechter eens goed heeft gekeken hoeveel geld er bij pappa en hoeveel geld er bij mamma is en dat hij daarom het eerlijk vond dat pappa het bedrag zou betalen dat er nu betaald wordt. Ook kan hij dan vertellen dat als pappa en mamma wel nog getrouwd waren en pappa een minder betalende baan had gekregen ze dit of dat ook niet hadden kunnen krijgen.
  2. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef erwin1


    Krijgen ze die schade doordat pappa minder kan betalen of omdat mamma dat zegt?

    Terechte vraag. Het Is niet de vader hier die de schade aanbrengt!
  3. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Solar

    Terechte vraag. Het Is niet de vader hier die de schade aanbrengt!


    Precies, zij is zelf verantwoordelijk voor het verhaaltje dat ze ophangt en de schade die dit met zich meebrengt.
    Sorry dat ik nog wat had aangevuld. Maar ook dat kan pappa vertellen wat ik daar schrijf.
    Dat is namelijk een behoorlijk eerlijke weergave van de feiten.
  4. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Klopt daar was zij verantwoordelijk voor. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen aan de pubers. Die geloofden alleen wat hun moeder zei en hij zat om het weekend met de gebakken peren.
  5. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    En als ex het geld niet had kunnen gebruiken als middel om de jongens tegen hun vader op te zetten, dan had ze het wel met wat anders gedaan.
    Angst is een slechte raadgever, zeker als de ander kwaad wil. Want...waar een wil is, is een weg...
  6. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Klopt daar was zij verantwoordelijk voor. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen aan de pubers. Die geloofden alleen wat hun moeder zei en hij zat om het weekend met de gebakken peren.


    Waar het mij meer om ging was het volgende:

    Hij (van je vriendin) piepte (tegen de kinderen?) dat hij zo'n hoge kinder- en partneralimentatie moest betalen. Dat was daar vooral geen argument om van de wettelijke bepalingen af te wijken. Hoe aardig denk je dat die kinderen moeder misschien vinden als hij zegt dat ze hem helemaal leegrooft?
    Maar nee, het recht moet zijn loop hebben in dat geval. Als je de lijn van dit draadje door zou trekken dan had je haar kunnen (moeten) adviseren dat ze wel met wat minder alimentatie toe kon. Ze zou immers bij haar kinderen in een slecht daglicht kunnen komen staan.

    Nu piept de exvrouw van TS mogelijk tegen de kinderen en vind je dat hij als argument mee moet nemen. Dan moet niet het recht zijn loop hebben want hij zou wel eens bij zijn kinderen in een slecht daglicht kunnen komen staan. Vervolgens dik je dit nog eens aan met het verhaal van je kennis die piept tegen de kinderen. (als in hij had beter er rekening mee gehouden dat enz)

    Ga ik ook nog eens terug naar je eigen situatie. Het kindgebonden budget dat je krijgt in 2015 rekende je volledig aan je zelf toe. Het weggevallen belastingvoordeel voor je exman is zijn pech. (haha)

    Ik merk dus enige discrepantie in jouw uitspraken. Waarbij jouw empathie consequent uit lijkt te gaan naar de vrouw in de situatie in plaats van naar degene in de situatie en dat jouw adviezen daardoor gekleurd worden.
    17 dec '14 - 16:28:49 / 17 dec '14 - 17:09:20
  7. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Suzette
    En als ex het geld niet had kunnen gebruiken als middel om de jongens tegen hun vader op te zetten, dan had ze het wel met wat anders gedaan.
    Angst is een slechte raadgever, zeker als de ander kwaad wil. Want...waar een wil is, is een weg...


    Exact, en dan is het advies om maar kronkelend van onderdanigheid je kinderen eens in de twee weken op te komen halen?

    Waarbij Wendy72 het ook nog eens zo deponeert alsof de mannelijke figurant zich aan elke mogelijke situatie al bij voorbaat moet aanpassen.

    Als de wettelijke regels nou ??nmaal zo zijn omdat de wettelijke regels zo zijn en als diezelfde regels in haar (de vrouw) nadeel uitvallen omdat het anders slecht is voor de kinderen.

    En dan aan mij vragen waarom of ik verbitterd ben of zo. Waar is mijn rollende smiley?
    17 dec '14 - 16:29:55 / 17 dec '14 - 16:45:00
  8. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Klopt daar was zij verantwoordelijk voor. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen aan de pubers. Die geloofden alleen wat hun moeder zei en hij zat om het weekend met de gebakken peren.


    Waarmee je volgens mij aantoont dat als een kind een ouder helemaal niet meer ziet de oorzaak daarvan zeker niet altijd bij die ontbrekende vaders ligt toch?
    Er zijn er zelfs die met droge ogen durven beweren dat ze nooit ook maar iets verkeerd gezegd hebben over de vader van hun kinderen tegen die kinderen.
    En inderdaad ik zie ze dan met ogen rollen, wenkbrauwen optrekken, een verbeten gezicht trekken, schouderophalen, vinger opsteken, fronsen enz. Een lichaamstaal die vaak veel meer zegt dan woorden.
  9. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    quote:
    Dit schreef erwin1


    Zo werkt het ook niet. Als beide ouders een financi?le verantwoordelijkheid hebben naar de kinderen en de ontvangende ouder (in dit geval vrouw) hertrouwd dan wordt de stiefvader mee verantwoordelijk voor haar aandeel in de kosten van de kinderen. Als dat aandeel groter kan zijn omdat zij haar woonlasten kan delen dan is dat zo.
    Trouwt zij met een rijke vent en stopt bijvoorbeeld met werken dan moet ze voor haar aandeel in het levensonderhoud van de kinderen bij haar man zijn en niet bij haar ex-man. De financi?le consequenties van het feit dat ze trouwt komen dan in haar huishouden te liggen. Wat die financi?le consequenties ook zijn. Hij draait dus niet op voor de kosten van de kinderen maar hij draait op voor de kosten die zijn vrouw sowieso geacht wordt te betalen voor die kinderen. Is het aan hem om met zijn vrouw de discussie aan te gaan hoe of dat opgebracht moet worden. Hij trouwt met iemand en neemt daarbij de zorgplicht op zich voor alle mensen die in dat huishouden wonen. Is zij bijvoorbeeld Roemeens en haalt haar bejaarde moeder naar Nederland dan is hij daar ook nog zorgplichtig voor. Die bejaarde moeder krijgt een Roemeens pensioen maar geen AOW. Een uitkering krijgt ze ook niet zomaar. Dus kost oma hem ook nog geld. Zijn vrouw is namelijk er verantwoordelijk voor dat oma te eten heeft als ze bij hun woont. Zijn de inkomsten van haar niet toereikend dan moet hij oma dus (terecht) ook voeden en kleden. Vaak kan die oma ook alleen maar opgehaald worden uit Roemeni? als hij/zij garant staan voor de financi?le noden die die vrouw heeft.

    Wil je dat (bijvoorbeeld als vent) nu allemaal niet dan ga je samenwonen en geef je je vriendin geld voor jouw kosten van de gezamenlijke huishouding. Het huwelijk is nu ??nmaal een verbintenis waarin je afspreekt voor elkaar en elkaars inwonenden te gaan zorgen.l



    Zoals ik zeg, ik vind dat er juist meer gekeken moet worden naar de verdiencapaciteiten van beide ouders. Ongeacht of dat wel of niet verdiend word. Ik weet dat dat niet is zoals de wet is, maar ik vind dus dat dat zo zou moeten zijn.
    Het in huis halen van roemeense bejaarde moeders is weer een heel ander verhaal en andere wetgeving ook.
    Ik kom door bezuinigingen, een omgangsregeling waar geen cm in te schuiven is en een beroep in de zorg al jaren niet aan het bedrag dat ik verdiende ten tijde van mijn huwelijk. Deels omdat ex niet meewerkt en ik dus geen baan met 24 uurs roosters aan kan nemen, dat stuk inkomensverlies ga ik niet op hem verhalen. Dat gedeelte van kinderkosten dat ik daardoor minder kan betalen ga ik niet op ex verhalen. Ik zou het dan ook zeer unfair vinden dat als ex minder gaat betalen als mijn partner en ik in het huwelijksbootje zouden willen stappen.
    Net zoals ik nooit meer van hem heb gevraagd omdat zijn vriendin bij hem is komen wonen en hij de woonkosten kan delen.

    Hij en ik zijn verantwoordelijk voor die kinderen en niemand anders. Dat ik mijn verantwoordelijkheid deel met een man die daarvoor in de plaats zijn zorg voor zijn kinderen ( of willekeurig welke andere afspraak) met mij deelt is onze zaak, daar zou mijn ex niet van hoeven mee te profiteren. Net zo goed vind ik dat ik er niet van hoef mee te profiteren dat mijn ex een steeds beter inkomen heeft (tenminste aan de buitenkant) dat zijn vriendin blijkbaar niet hoeft te werken, dat ze eveneens samen de woning delen. We hebben toen samen berekend wat de kinderen nodig hadden, wat mijn deel en zijn deel was en ik vind dat we ons daar aan te houden hebben zolang het vrije keuzes zijn. En partners en huwelijken zijn vrije keuzen.
    Mocht een van ons niet meer in staat zijn zijn/haar deel op te brengen vanwege een onvrijwillige keuze ( ziekte, werkeloosheid) Dan is nog in eerste instantie de andere ouder daarvoor verantwoordelijk en niet de stiefouder. Maar dat is dus mijn mening en niet de wet.
  10. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    quote:
    Dit schreef erwin1


    Wat dan, je trouwt met een vrouw met kinderen. Haar ex-man wordt invalide en krijgt nihilstelling. Die vrouw wordt werkloos. En jij zegt: tja ik ben met jou getrouwd maar niet met je kinderen. Die kunnen aan de geeuwhonger? Of is het dan terecht dat van jou als stiefouder verwacht wordt dat je voorziet in brood, bad, onderdak, kleding en scholing?


    dat is nu wettelijk bepaald, ik vind dat dat een vrije keus moet zijn. En uiteraard als mijn partner in zo'n situatie zegt zoek het maar uit, dan zal dat huwelijk ook geen lang leven meer lijden
  11. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    quote:
    Dit schreef Suzette
    En als ex het geld niet had kunnen gebruiken als middel om de jongens tegen hun vader op te zetten, dan had ze het wel met wat anders gedaan.
    Angst is een slechte raadgever, zeker als de ander kwaad wil. Want...waar een wil is, is een weg...


    Daar ben ik het eveneens mee eens.

    minder willen betalen omdat je ex genoeg heeft door haar nieuwe partner vind ik los van de wetgeving laag.
    Je kinderen tegen de andere ouder opzetten om welke reden dan ook vind ik nog vele malen lager.
  12. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Inge



    Zoals ik zeg, ik vind dat er juist meer gekeken moet worden naar de verdiencapaciteiten van beide ouders. Ongeacht of dat wel of niet verdiend word. Ik weet dat dat niet is zoals de wet is, maar ik vind dus dat dat zo zou moeten zijn.
    Het in huis halen van roemeense bejaarde moeders is weer een heel ander verhaal en andere wetgeving ook.
    Ik kom door bezuinigingen, een omgangsregeling waar geen cm in te schuiven is en een beroep in de zorg al jaren niet aan het bedrag dat ik verdiende ten tijde van mijn huwelijk. Deels omdat ex niet meewerkt en ik dus geen baan met 24 uurs roosters aan kan nemen, dat stuk inkomensverlies ga ik niet op hem verhalen. Dat gedeelte van kinderkosten dat ik daardoor minder kan betalen ga ik niet op ex verhalen. Ik zou het dan ook zeer unfair vinden dat als ex minder gaat betalen als mijn partner en ik in het huwelijksbootje zouden willen stappen.
    Net zoals ik nooit meer van hem heb gevraagd omdat zijn vriendin bij hem is komen wonen en hij de woonkosten kan delen.

    Hij en ik zijn verantwoordelijk voor die kinderen en niemand anders. Dat ik mijn verantwoordelijkheid deel met een man die daarvoor in de plaats zijn zorg voor zijn kinderen ( of willekeurig welke andere afspraak) met mij deelt is onze zaak, daar zou mijn ex niet van hoeven mee te profiteren. Net zo goed vind ik dat ik er niet van hoef mee te profiteren dat mijn ex een steeds beter inkomen heeft (tenminste aan de buitenkant) dat zijn vriendin blijkbaar niet hoeft te werken, dat ze eveneens samen de woning delen. We hebben toen samen berekend wat de kinderen nodig hadden, wat mijn deel en zijn deel was en ik vind dat we ons daar aan te houden hebben zolang het vrije keuzes zijn. En partners en huwelijken zijn vrije keuzen.
    Mocht een van ons niet meer in staat zijn zijn/haar deel op te brengen vanwege een onvrijwillige keuze ( ziekte, werkeloosheid) Dan is nog in eerste instantie de andere ouder daarvoor verantwoordelijk en niet de stiefouder. Maar dat is dus mijn mening en niet de wet.


    Nope je interpreteert de wet verkeerd. Daarnaast is de roemeense bejaarde moeder in huis halen nou net w?l dezelfde wetgeving. Het gaat namelijk om het volgende: dagelijkse zorg die partners of ouders en inwonende kinderen geacht worden elkaar onderling te bieden. De basis van deze zorgplicht voor elkaar berust op het feit dat er sprake is van een leefeenheid met een gezamenlijk huishouden en de bijbehorende gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het functioneren van dat huishouden. Of je dan zorgt voor een bejaarde moeder uit Roemeni? of voor de kinderen van een ander maakt dan helemaal niks uit. Beiden maken onderdeel uit van jouw huishouden waarin jullie allemaal geacht worden onderling voor elkaar te zorgen.

    Als jij dus werkloos of arbeidsongeschikt wordt is degene waar jij mee getrouwd bent verantwoordelijk voor het functioneren van jullie huishouden en niet je exman nog eens extra.

    De verdiencapaciteit van je exman heeft slechts te maken met zijn (gedeelte van de) zorgplicht naar jullie kinderen maar niet met hoe jullie huishouden anderszins functioneert. Hij woont immers niet in jullie huis en je bent er niet (meer) mee getrouwd.
    17 dec '14 - 18:55:56 / 17 dec '14 - 19:11:45
Terug naar de lijst