ex-vrouw getrouwd - wat zijn de regels mbt KA betalen

ex-vrouw getrouwd - wat zijn de regels mbt KA betalen 

Onderwerp van Mat1972

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Matti1972
    Zal hier ook nog even op reageren.
    De vader minder vader omdat hij niet meer betaald? Dit heb ik volgens mij nooit zo bedoeld en geschreven.
    Het gaat mij helemaal niet om het stoppen met betalen, maar om minder....

    Jammer, zo jammer dat ik hier verkeerd wordt begrepen.....

    Het is toch een site waar je mensen om hulp / advies kan vragen ......of begrijp ik dit verkeerd ...?!?!
    Zo las ik het, later las ik dat je alleen minder wilde betalen maar ook vertel jij dan pas dat je vindt dat jij het maximale betaalt en zij het zelf heel ruim hebben... Ik heb gereageerd op je eerste posting, of eigenlijk op je tweede waarin je aangeeft dat als de moeder voldoende heeft de vader eigenlijk minder zou moeten hoeven te betalen. Daar reageerde ik dus op. Ook mijn mening.

    Uiteraard kan je om hulp en advies vragen, maar soms krijg je een ander antwoord dan je verwacht. Ik meende trouwens wel wat ik schreef, als de moeder een rijke vent trouwt (even gechargeerd), heb je dan als vader het recht om zelf te stoppen met betalen? Als ik het winnend staatslot koop en multimiljonair ben geworden, geeft dat mijn werkgever het recht om maar de helft salaris te betalen omdat ik toch geld genoeg heb? ik snap de link niet zo...

    En zoals ik al zei, ga naar de rechter en vraag een herberekening aan, dan heb je het antwoord op je vraag.

    Maar ehhh hier stelde je een soortgelijke vraag en ook daar was het antwoord: opnieuw laten berekenen: >>LINK<<
    15 dec '14 - 17:03:46 / 15 dec '14 - 17:18:39
  2. mieke66
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mieke66
    Wanneer een stiefouder niet het gezamenlijk gezag met de natuurlijke ouder over het kind uitoefent, heeft deze evengoed wel een onderhoudsplicht totdat het kind 21 jaar wordt. Wanneer de stiefouder en ouder uit elkaar gaan, vervalt deze onderhoudsplicht echter direct.
    Als jij een nieuwe partner krijgt en die heeft een dik inkomen hoeft deze niet bij te dragen omdat de kinderen niet tot het gezin behoren (in hetzelfde huis wonen)

    Mijn advies probeer er samen uit te komen.
  3. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    quote:
    Dit schreef Matti1972



    Moet ik hier heel erg serieus op ingaan ? Im stel een normale vraag , en het lijkt nu alsof ik aangevallen wordt.
    Het heeft niks te maken met jaloezie, ik gun een ander alles!
    Het heeft mij te maken met een oneerlijke en vreemde wetgeving in Nederland. Nogmaals, ik zal mijn verantwoordelijkheden nooit ontlopen, dus ook niet het betalen van de KA. Het gaat me hierbij dus ook niet om helemaal niks meer te betalen, maar wel iets minder dan nu.



    Wil je het echt weten, dan moet je gewoon advies gaan inwinnen om eventueel naar de rechter te stappen voor een herziening KA. Punt. Dan hoef je je niets meer af te vragen en heb je het goed geregeld......tja wel volgens de Nederlandse wet..daar is nu niks aan te doen Matt :)
  4. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Zou een goede advocaat raadplegen, maar een zaak aanspannen kost ook veel.



    Dit. Een advocaat kan echt het beste advies geven.
  5. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    Op zich lijkt het me niet zo moeilijk, ik kan het mis hebben, maar volgens mij zit het zo.

    In beginsel zorgen beide biologische ouders financieel voor hun kind. Is het inkomen van beide ouders niet toereikend om aan de behoefte van de kinderen te voldoen dan komt degene in beeld waarmee de ontvanger is getrouwd.
    Hij is/wordt dan ook onderhoudsplichtig voor de kinderen en uiteraard voor zijn vrouw. Wat dat voor gevolgen kan hebben leg ik hieronder weer uit.

    Even uitgaand van de oude situatie (toen is de alimentatie immers berekend)
    Er is toen een behoefte van de kinderen vastgesteld. De ontvanger kon (in verhouding) minder bijdragen dan de betaler. Ondermeer omdat de woonlasten volledig (voor het gemak maar even) door haar gedragen moesten worden.

    Trouwt de alimentatieontvanger dan dalen mogelijk de woonlasten voor de ontvanger doordat ze die kan delen met haar echtgenote. Ook daalt haar draagkrachtloze inkomen van naar circa ? 900.
    Ook als ze geen werk heeft maar wel in staat geacht moet worden een x bedrag te verdienen gaat die vlieger op. Zoiets geldt ook voor de betaler. Daar wordt ook gekeken naar de verdiencapaciteit en niet alleen naar wat iemand verdient.
    Op dat moment ontstaat er een andere verhouding in het aandeel dat beide ouders kunnen/moeten bijdragen aan het levensonderhoud van de kinderen.

    Als zij eerst niks of weinig bijdroeg (door het ontbreken van draagkracht) ontstaat er dan draagkracht. De behoefte van de kinderen blijft hetzelfde maar de verhoudingen zouden anders kunnen liggen omdat er bij de ontvanger draagkracht is ontstaan.

    Dat op zich is een reden om de alimentatie te laten herberekenen. Nou verdient die vrouw helemaal niks dan heeft ze nog steeds verdiencapaciteit. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat bij berekening van de kinderalimentatie wordt uitgegaan van de verdiencapaciteit van de ontvanger (met gedeelde woonlasten) terwijl er helemaal geen inkomen is. Nou op dat moment is de man waar ze mee getrouwd is (in haar plaats) onderhoudsplichtig voor de kinderen.

    Nu even een fictief voorbeeld erbij. De behoefte van de kinderen is 800 euro. Pa betaalt 700 euro ma kan 100 euro bijdragen. (ondermeer door haar woonlasten) Nu trouwt ze. Het aandeel dat ze door de gedeelde woonlasten zelf zou moeten kunnen opbrengen voor haar kinderen stijgt naar 300 euro. Dan is het logisch dat pa nog 500 bijdraagt. Nou stopt ze met werken. Moet pa dan weer 700 euro (of zelfs 800 euro) gaan betalen? Nee dat hoeft hij niet. Waarom niet? De nieuwe echtgenoot is ook onderhoudsplichtig geworden. Namens zijn vrouw moet hij 300 euro gaan bijdragen aan het levensonderhoud van haar kinderen. Hij is immers met haar getrouwd en de kinderen wonen ook in zijn huis.

    Tel daarbij nu op dat het belastingvoordeel wegvalt ?n dat eventueel een kindgebonden budget wordt meegeteld in de berekening ?n er mogelijk een zorgkorting wordt toegepast dan zou het inderdaad zo kunnen en moeten zijn dat TS minder mag gaan betalen omdat zijn exvrouw is hertrouwd.
  6. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    En dat is het enige juiste antwoord Erwin Smile
  7. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef erwin1



    Tel daarbij nu op dat het belastingvoordeel wegvalt ?n dat eventueel een kindgebonden budget wordt meegeteld in de berekening ?n er mogelijk een zorgkorting wordt toegepast dan zou het inderdaad zo kunnen en moeten zijn dat TS minder mag gaan betalen omdat zijn exvrouw is hertrouwd.


    Blijft over dat alleen een advocaat en gang naar de rechtbank hier zekerheid in kan geven.

    Maar Mattie heeft alleen een vermoeden dat zijn ex hertrouwd is. Dan blijven er nog 2 vragen over, hoe kan Mattie bewijzen dat zijn ex hertrouwd is en wat als zijn ex niet hertrouwd is? Geldt jou uitleg dan nog over onderhoudsplicht van dan de vriend van de ex van Mattie?
  8. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef -caty2
    Dan blijven er nog 2 vragen over, hoe kan Mattie bewijzen dat zijn ex hertrouwd is en wat als zijn ex niet hertrouwd is? Geldt jou uitleg dan nog over onderhoudsplicht van dan de vriend van de ex van Mattie?


    Huwelijken zijn in Nederland niet geheim.
    Mattie kan naar de gemeente gaan, waar zijn ex woont en vragen om inzage in de huwelijken die de afgelopen tijd zijn ingeschreven in het register van de burgerlijke stand.

    Er zijn ook gemeenten die dit op de website publiceren.

    (Je 2de vraag is gesteld in voor mij onbegrijpelijk Nederlands Smile)
  9. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    quote:
    Dit schreef -caty2

    Geldt jou uitleg dan nog over onderhoudsplicht van dan de vriend van de ex van Mattie?

    Als ze niet getrouwd zijn maar samenwonen dan is er geen sprake van onderhoudsplicht. Wel vervalt dan de partnerallimentatie
  10. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Inge
    Als ze niet getrouwd zijn maar samenwonen dan is er geen sprake van onderhoudsplicht. Wel vervalt dan de partnerallimentatie
    Moet er wel een samenlevingscontract zijn denk ik.

    Maar hier gaat het om KA. De enige juiste gang is dus de gang naar de advocaat.

    Jammer dat Matti niet meer reageert. Ik ben benieuwd wat hij gaat doen.
  11. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    quote:
    Dit schreef scar
    Moet er wel een samenlevingscontract zijn denk ik.

    Maar hier gaat het om KA. De enige juiste gang is dus de gang naar de advocaat.

    Jammer dat Matti niet meer reageert. Ik ben benieuwd wat hij gaat doen.


    Nee dan hoeft er geen samenlevingscontract te zijn, het enige probleem is dat het lastig is te bewijzen als men onofficieel samenwoont.
    Met KA heeft dat inderdaad niets te maken. Daarvoor word een nieuwe partner dus pas deels verantwoordelijk bij huwelijk met de verzorgende ouder.
  12. Mat1972
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mat1972

    Beste allemaal,


    Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de tot nu toe wijze raad en adviezen.
    Ben momenteel aan het uitzoeken via de gemeente waar mijn ex-vrouw woont om te achterhalen of ze inderdaad getrouwd is. Ondertussen ben ik me wel aan het afvragen of het hele proces zinvol is. (strijd met ex vrouw en mijn zoon die de dupe hiervan wordt)

    Overigens, de aftrek van de KA bij de belastingdienst vervalt wel voor mij, gaat in dit geval om ? 45,- per maand, maar omgerekend dus ? 7020,- tot zijn 18e levensjaar......best veel geld.

    Al met al lastig, ofwel ga ik de strijd aan ofwel bewaar ik de goede vrede c.q. omgangsregeling met mijn ex...?
Terug naar de lijst