Van vast contract naar tijdelijk leerlingencontract.

Van vast contract naar tijdelijk leerlingencontract. 

Onderwerp van Evelyne1

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Dion


    WW kijkt naar arbeidsverleden, dus staat los van vast/tijdelijk contract.
    Maar geen transitievergoeding bij be?indiging tijdelijk contract.
    Of is hier ook een uitzondering?

    Als je zelf je baan voor onbepaalde tijd opzegt voor iets met een tijdelijke contract, en je wordt daarna ontslagen.... Dan doet uwv volgens mij erg moeilijk over ...
  2. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef Solar

    Als je zelf je baan voor onbepaalde tijd opzegt voor iets met een tijdelijke contract, en je wordt daarna ontslagen.... Dan doet uwv volgens mij erg moeilijk over ...


    Ze wordt in dat geval niet ontslagen.
  3. Renate1971
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Renate1971
    Ik zeg wel doen. Ik heb laatst meegemaakt dat een collega met vast dienstverband is onslagen. De wet is onlangs veranderd en maakt dit makkelijker. Je krijgt dan een maand per gewerkt jaar mee. Werk je ergens op contract basis dan dient het contract te worden uitgediend. In jou geval heb je nu dus 3 jaar zekerheid ipv 1 jaar bij vaste dienst. En mocht het niet lukken om daar te blijven dan heb je met je opleiding toch zo ergens anders een baan? Let er wel op dat je bij evt weggaan na de periode van 3 jaar de opleiding niet hoeft terug te betalen indien werkgever besluit dat er geen plek voor jou is. Succes met je keuze. Makkelijk is het nooit. Welk vakgebied zit je in? Liggen daar de banen voor het oprapen? Of is dat ook een van jou twijfels dat je niet makkelijk meer aan de slag komt?
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Renate1971
    Ik zeg wel doen. Ik heb laatst meegemaakt dat een collega met vast dienstverband is onslagen. De wet is onlangs veranderd en maakt dit makkelijker. Je krijgt dan een maand per gewerkt jaar mee. Werk je ergens op contract basis dan dient het contract te worden uitgediend. In jou geval heb je nu dus 3 jaar zekerheid ipv 1 jaar bij vaste dienst. En mocht het niet lukken om daar te blijven dan heb je met je opleiding toch zo ergens anders een baan? Let er wel op dat je bij evt weggaan na de periode van 3 jaar de opleiding niet hoeft terug te betalen indien werkgever besluit dat er geen plek voor jou is. Succes met je keuze. Makkelijk is het nooit. Welk vakgebied zit je in? Liggen daar de banen voor het oprapen? Of is dat ook een van jou twijfels dat je niet makkelijk meer aan de slag komt?


    Ik weet niet veel van arbeidsvoorwaarden maar weet toevallig wel dat die maand-per-dienstjaar regeling niet meer klopt.
  5. Evelyne1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Evelyne1

    Waauw, wat fijn om al zu snel reactie van jullie te ktijgen, wat ben ik daar al blij meeSmile Ik moet nu naar de verjaardag van mijn moeder ( 88) Vanavond geef ik reactie op jullie!Smile
  6. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef jellehl


    Ze wordt in dat geval niet ontslagen.

    Nee dat zei ik fout, contract loopt dan af. Smile
  7. Zeeg
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zeeg
    quote:
    Dit schreef Renate1971
    Ik zeg wel doen. Ik heb laatst meegemaakt dat een collega met vast dienstverband is onslagen. De wet is onlangs veranderd en maakt dit makkelijker. Je krijgt dan een maand per gewerkt jaar mee. Werk je ergens op contract basis dan dient het contract te worden uitgediend. In jou geval heb je nu dus 3 jaar zekerheid ipv 1 jaar bij vaste dienst. En mocht het niet lukken om daar te blijven dan heb je met je opleiding toch zo ergens anders een baan? Let er wel op dat je bij evt weggaan na de periode van 3 jaar de opleiding niet hoeft terug te betalen indien werkgever besluit dat er geen plek voor jou is. Succes met je keuze. Makkelijk is het nooit. Welk vakgebied zit je in? Liggen daar de banen voor het oprapen? Of is dat ook een van jou twijfels dat je niet makkelijk meer aan de slag komt?


    Ook mijn advies: GEWOON DOEN!

    Ik ga er ff vanuit, dat je met een nieuw contract niet minder gaat verdienen. Dus afgezien van het feit, dat het een tijdelijk (alhoewel 3 jaar niet zo tijdelijk is) contract is, het verder hetzelfde eruit ziet.

    Dan lijkt het mij in ieder geval niet zo, dat je eerst ontslag moet nemen, en daarna weer aangenomen moet worden. Dat gebeurt andersom toch ook niet. Als je aansluitend blijft werken, heeft dit sowieso geen gevolgen voor een eventuele WW...

    Verder lijkt mij te gelden:
    Als ze nu van je af willen, dan lukt het ze ook wel, maar kost het wel geld... Met 12 jaar zal dit bedrag overigens, na 1 juli 2015, niet meer zo heel hoog zijn... In ieder geval zal het heel erg veel minder zijn, dan dat ze je 3 jaar een leerlingencontract geven en een opleiding betaling. Daarbij zal je ook nog minder productief zijn voor je werkgever.
    Dus ik ga er wel vanuit, dat ze je een kans geven: opleiding en kan op een boeiende baan. In het leven heb je geen zekerheden. Dus DOEN!
  8. Renate1971
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Renate1971
    quote:
    Dit schreef Eric-met-een-C


    Ik weet niet veel van arbeidsvoorwaarden maar weet toevallig wel dat die maand-per-dienstjaar regeling niet meer klopt.


    Klopt. Sorry bij mijn Ex-kollega was dit nog een maand omdat het vlak na de overgang naar de nieuwe flexwet was. Ik heb het ff nagezocht en nu is het nog maar 1/3 maandsalaris tot 10 jaar en vanaf 10 jaar een 1/2 maandsalaris.
    Dus nog meer reden om een contract van 3 jaar aan te nemen.
  9. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Renate1971


    Klopt. Sorry bij mijn Ex-kollega was dit nog een maand omdat het vlak na de overgang naar de nieuwe flexwet was. Ik heb het ff nagezocht en nu is het nog maar 1/3 maandsalaris tot 10 jaar en vanaf 10 jaar een 1/2 maandsalaris.
    Dus nog meer reden om een contract van 3 jaar aan te nemen.


    Maar zo klinkt het een beetje of ze sowieso van haar afwillen.
    @Evelyne; hebben ze jou zelf benaderd voor die opleiding? Of was dit jouw idee?
  10. Zeeg
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zeeg
    quote:
    Dit schreef Renate1971


    Klopt. Sorry bij mijn Ex-kollega was dit nog een maand omdat het vlak na de overgang naar de nieuwe flexwet was. Ik heb het ff nagezocht en nu is het nog maar 1/3 maandsalaris tot 10 jaar en vanaf 10 jaar een 1/2 maandsalaris.
    Dus nog meer reden om een contract van 3 jaar aan te nemen.


    Inderdaad...
    In ieder geval een opleiding op zak voor een schijnbaar hoger aangeslagen baan.
    Mocht je het niet doen, dan krijg je wel een sticker achter je naam met daarop de kwalificatie, dat je kansen laat glippen en op zekerheid speelt. Bij een eventuele reorganisatie in de toekomst kunnen ze makkelijk tegen je zeggen: we hebben je ooit de kans gegeven...
    Dus DOEN !!!
  11. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Zeeg
    Dan lijkt het mij in ieder geval niet zo, dat je eerst ontslag moet nemen, en daarna weer aangenomen moet worden. Dat gebeurt andersom toch ook niet. Als je aansluitend blijft werken, heeft dit sowieso geen gevolgen voor een eventuele WW...


    Ze zal afstand moeten doen van haar huidige overeenkomst en een nieuwe moeten ondertekenen. Dus technisch komt dat neer op vrijwillig ontslag nemen en een nieuwe baan (weliswaar binnen dezelfde organisatie) aannemen.

    Verder is de kans dat je ooit nog aan een vaste baan komt niet heel groot, want de vaste baan is zo'n beetje aan het uitsterven.
    Ik weet niet hoe oud je bent, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn voor 50plussers ook niet geweldig.

    Met name het feit dat je geen garantie hebt op een vaste baan, mocht je de opleiding met succes afronden, zou mij tegenhouden.
    Ik vind het ook raar dat je op jouw leeftijd met zoveel ervaring nog als leerling zou werken.
    Is de ervaring die je inbrengt vanuit je huidige functie dan niets waard?

    Als je heel slecht denkt, is het misschien wel een manier om van overtollige werknemers af te komen.
    Mensen met een opleiding lokken en vervolgens na 3 jaar het contract be?indigen, zonder gedoe met dossieropbouw, rechtszaken en transitievergoedingen.
    15 mei '16 - 11:24:54 / 15 mei '16 - 11:42:58
  12. Karin67
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Karin67
    Als je dit doet en in het slechtste geval lig je er uit na deze bepaalde tijd: hoe is het dan met je kansen op de arbeidsmarkt?

    Dit kun je ook mee laten wegen, naast je nieuwe uitdaging. Zekerheid is niet alles.

    Wel vind ik het een vreemde stok achter de deur: ze kennen je en er zijn vast andere constructies te bedenken. Terugbetaling? Kost de organisatie niets.
    Of als je het niet haalt in de afgesproken tijd: rest voor eigen kosten.
Terug naar de lijst