D66 wil af van tijdelijke contracten

D66 wil af van tijdelijke contracten 

Onderwerp van Wim

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Hed


    Zeg je nu daadwerkelijk dat iemand met een vast contract meer zijn best zal doen dan iemand met een tijdelijk contract? Zoals ik ook proef uit de woorden van ArnoM?

    En ik spreek nu even niet uit het oog van werkgever, maar als werknemer. Ongeacht tijdelijk of vast contrac zal ik mijn werkgever het uiterste van mijn kunnen geven!! Sterker nog, ik denk daar zelfs niet over na of ik nu een tijdelijk of vast contract heb........


    Nee ik heb het over andere dingen.

    Zoals waardering en bv de ruimte krijgen om je te ontwikkelen.
  2. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Bloem

    De andere kant is dat er teveel werknemers zijn die gemotiveerd zijn in hun laatste tijdelijke contract en bij een vaste aanstelling ineens niet meer te herkennen zijn. Ze zijn binnen, hebben zekerheid en klaar. Weg motivatie, weg ontwikkeling, weg initiatief.


    Die ervaring hebben wij nauwelijks, maar daarom werken we wel met max aan tijdelijke contracten.
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Anke


    Het is toch intens jammer dat je denkt dat er zonder vast contract altijd kans is je baan te verliezen? Hoe groot is je vertrouwen in jouw kunde en kennis dan? En jouw vermogen iets nieuws te vinden?
    En hoe groot het vertrouwen in jouw werkgever?

    Stel dat er altijd genoeg inkomen zou zijn, zou je dan anders kiezen?


    Hoeveel mensen hoor/zie en lees je niet dat ze na de maximale aantal tijdelijke contracten worden weggedaan en een nieuw persoon in diezelfde funktie wordt aangenomen? Dus die kans om je baan te verliezen is gewoon ree?l aanwezig. Mochten er nooit meer vaste banen komen, maar enkel losse kontrakten, dan heb je grote kans dat op een moment dat het met het bedrijf minder gaat de slechtsten eruit worden gegooid. Ok, in waar ik nu zit ben ik zeker niet de slechtste, maar een jaar of 3 terug zat ik op een net andere plek en kreeg ik wel de mededeling dat ik moest verbeteren. Als ik op dat moment geen vast kontrakt had gehad, was mijn kontrakt echt niet verlengd. En nee, zo slecht was ik niet, maar het was even een periode waarin het met het bedrijf wat slechter ging en bij mij ook niet echt lekker zat. En tja. Dan heb ik geen inkomsten meer. Spaargeld heb ik de afgelopen jaren niet op kunnen bouwen, dus geen buffer. Waar zou ik dan ter overbrugging van moeten leven? Uitkering duurt vaak een aantal weken tot maanden voordat dat uitgekeerd wordt.

    En mijn mogelijkheden om ander werk te vinden schat ik nu nog goed in. Denk dat ik wel redelijk snel ander werk zou vinden. Maar ik word er niet jonger op. Hoe lang ben ik nog "gewild" op de arbeidsmarkt? Denk dat dat snel af gaat lopen de komende jaren. En dan?
  4. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Bij mijn huidige opdrachtgever werken ze met managementtrainees. Contract van 2 jaar, ieder half jaar ergens anders binnen de organisatie.
    Iemand had 2x slechte beoordeling, contract duurt echter nog een jaar. Trainee beroept zich hierop, want nog jaar zekerheid. Jonge acadeem.
    Organisatie wil er vanaf, heeft het over kantonrechter.

    Doodzonde, geen van beide partijen wordt hier beter van. Er zouden m.i. hele andere gesprekken gevoerd moeten worden. En zo n contract zou niet gegeven moeten worden; het dient niemand
  5. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef nibo


    Nee ik heb het over andere dingen.

    Zoals waardering en bv de ruimte krijgen om je te ontwikkelen.


    Die ruimte neem je ..... En waardering is onafhankelijk van tijdelijk of vast contract lijkt me ....
  6. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Anke
    Bij mijn huidige opdrachtgever werken ze met managementtrainees. Contract van 2 jaar, ieder half jaar ergens anders binnen de organisatie.
    Iemand had 2x slechte beoordeling, contract duurt echter nog een jaar. Trainee beroept zich hierop, want nog jaar zekerheid. Jonge acadeem.
    Organisatie wil er vanaf, heeft het over kantonrechter.

    Doodzonde, geen van beide partijen wordt hier beter van. Er zouden m.i. hele andere gesprekken gevoerd moeten worden. En zo n contract zou niet gegeven moeten worden; het dient niemand


    Je hebt de mogelijkheid om 3 keer in 2 jaar een tijdelijk contract te geven, dus als ik eerlijk ben vind ik het niet slim om met een 2jarig contract te beginnen. Wij starten meestal met een contract van 7 maanden met 1 maand proeftijd.

    In 7 maanden heb je al een redelijk inzicht in iemands kunnen. Daarna volgt een gesprek met eventuele verbeterpunten en een nieuw tijdelijk contract of niet als blijkt dat werknemer niet geschikt is.
  7. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef ArnoM
    . Mochten er nooit meer vaste banen komen, maar enkel losse kontrakten, dan heb je grote kans dat op een moment dat het met het bedrijf minder gaat de slechtsten eruit worden gegooid. Uitkering duurt vaak een aantal weken tot maanden voordat dat uitgekeerd wordt.

    En mijn mogelijkheden om ander werk te vinden schat ik nu nog goed in. Denk dat ik wel redelijk snel ander werk zou vinden. Maar ik word er niet jonger op. Hoe lang ben ik nog "gewild" op de arbeidsmarkt? Denk dat dat snel af gaat lopen de komende jaren. En dan?


    Ja, als er niks vast meer is gaan de slechtsten er als eerste uit indien nodig. Dat is zoals het zou moeten m.i. Maar wat niet het einde moet zijn. Dan zou er dmv wet- en regelgeving voor deze mensen een om- of bijscholing moeten worden ingericht

    Dat klinkt heel eng. Maar m.i. moreel juister dan je verschuilen achter vaste aanstellingen
  8. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Hed


    Die ruimte neem je ..... En waardering is onafhankelijk van tijdelijk of vast contract lijkt me ....


    Nou dat eerste klopt niet helemaal hoor als je baas dat niet toelaat. Ik wil al 2 jaar een cursus excell doen, maar hij denkt er nog steeds over na.

    Ik dacht dat we het over ontwikkeling en motivatie hadden.
  9. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Anke


    Ja, als er niks vast meer is gaan de slechtsten er als eerste uit indien nodig. Dat is zoals het zou moeten m.i. Maar wat niet het einde moet zijn. Dan zou er dmv wet- en regelgeving voor deze mensen een om- of bijscholing moeten worden ingericht

    Dat klinkt heel eng. Maar m.i. moreel juister dan je verschuilen achter vaste aanstellingen


    En de ouderen gaan er dan uit. Of stel dat er een nieuwe officemanager krijgt die jou niet moet (heb ik meegemaakt). Het is echt wel goed dat er iets van bescherming is.

    Het heeft 2 kanten, want ik heb bij beiden werkgevers gevallen meegemaakt dat het heel lastig was om mensen kwijt te raken die op een bepaalde manier over de schreef waren gegaan of dat de arbeidsverhouding dusdanig onder druk was komen te staan en dan is het als werkgever heel hard slikken als je een hoge vergoeding moet betalen.
  10. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef nibo


    Nou dat eerste klopt niet helemaal hoor als je baas dat niet toelaat. Ik wil al 2 jaar een cursus excell doen, maar hij denkt er nog steeds over na.

    Ik dacht dat we het over ontwikkeling en motivatie hadden.


    Maar dat bedoel ik......waarom een cursus Excel laten afhangen van je werkgever? Jij wilt dat graag...doe het dan! Online zoveel mogelijkheden! Heb je echt je werkgever niet voor nodig...
  11. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Hed


    Maar dat bedoel ik......waarom een cursus Excel laten afhangen van je werkgever? Jij wilt dat graag...doe het dan! Online zoveel mogelijkheden! Heb je echt je werkgever niet voor nodig...


    Gezien mijn tijd wil ik eigenlijk een cursus van 1 dag.

    Was overigens een voorbeeldje, het gaat om meer dingen.
  12. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef nibo


    Gezien mijn tijd wil ik eigenlijk een cursus van 1 dag.

    Was overigens een voorbeeldje, het gaat om meer dingen.


    Dit us waar t over gaat. 1 dag- al twee jaar mee vezig. Waarom wacht je oo je wetkgever? Het is JOUW baan. Ik lees daf je ook voor jeelf bent begonnen, dan moet je het ook zelf doen

    En ja, de kwetsbare groepen hebben bescherming nodig. De vraag is hoe dat eruit moet zien
Terug naar de lijst