D66 wil af van tijdelijke contracten

D66 wil af van tijdelijke contracten 

Onderwerp van Wim

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Zoals?

    Met vaste krachten verdwijnt de dynamiek uit je club- ik heb het nu te vaak gezien om te denken dat het door iets anders komt dan door gebrek aan nieuw bloed
    'Zo doen we het hier nou eenmaal'
    'Kennissen worden belangrijker dan kennis'
    Ontstaan van subculturen en subprocessen
    Afnemen van interne klantgerichtheid


    (Inkomens)Zekerheid zou uit iets anders gehaald moeten worden dan een vaste aanstelling
  2. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Anke
    Zoals?

    Met vaste krachten verdwijnt de dynamiek uit je club- ik heb het nu te vaak gezien om te denken dat het door iets anders komt dan door gebrek aan nieuw bloed
    'Zo doen we het hier nou eenmaal'
    'Kennissen worden belangrijker dan kennis'
    Ontstaan van subculturen en subprocessen
    Afnemen van interne klantgerichtheid


    (Inkomens)Zekerheid zou uit iets anders gehaald moeten worden dan een vaste aanstelling


    Is toch afhankelijk vh soort bedrijf? In het bedrijf waar ik werk zou steeds wisselen van werknemers niet echt werken (fabricage van keukens). Het is nu al lastig om aan personeel te komen.

    Ik denk dat voor de dingen die jij noemt een goed management veel belangrijker is.
  3. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef nibo


    Is toch afhankelijk vh soort bedrijf? In het bedrijf waar ik werk zou steeds wisselen van werknemers niet echt werken (fabricatie van keukens). Het is nu al lastig om aan personeel te komen.


    Dus op het moment dat er wel gekwalificeerd personeel voldoende zou zijn wordt het al anders?

    Stel dat je een bedrijfsinterne opleiding zou starten om mensen op te leiden. Stel dat je oudere werknemers als mentoren/'stagebegeleiders aan zou stellen.
    Zou dat de dynamiek niet enorm vergroten? Dan leren medewerkers van elkaar, ontstaat er diversiteit en is een vaste aanstelling toch veel minder relevant voor beide partijen?

    Ik verzin dit overigens niet. In het bedrijf van mijn ex (productie/metaal) hebben ze dit doorgevoerd. Verzuim omlaag, medewerkers veel gemotiveerder en er ontstond een nieuw soort binding met de organisatie vanuit trots
    Verloop steeg en ook dat was ok want er ontstond ook een zuigende werking EN ze konden beter afspraken maken met vertrekkende nedewerkers over kennis borging
  4. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Anke


    Dus op het moment dat er wel gekwalificeerd personeel voldoende zou zijn wordt het al anders?

    Stel dat je een bedrijfsinterne opleiding zou starten om mensen op te leiden. Stel dat je oudere werknemers als mentoren/'stagebegeleiders aan zou stellen.
    Zou dat de dynamiek niet enorm vergroten? Dan leren medewerkers van elkaar, ontstaat er diversiteit en is een vaste aanstelling toch veel minder relevant voor beide partijen?

    Ik verzin dit overigens niet. In het bedrijf van mijn ex (productie/metaal) hebben ze dit doorgevoerd. Verzuim omlaag, medewerkers veel gemotiveerder en er ontstond een nieuw soort binding met de organisatie vanuit trots


    Nee het wordt niet anders. Het is het management dat hierin belangrijk is.

    Interne cursussen hebben wij ook. De geschiktheid van een werknemer bepaalt zijn rol, niet de leeftijd. We hebben pas een jonge werknemer (24) aangewezen als voorman. Deze jongen is bij ons destijds begonnen via de BBL meubelmaker.

    Bij ons is het verzuim ook heel laag.
  5. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    tuurlijk is het management belangrijk. Maar als dat al jaren op dezelfde plek zit...

    Ik ben ervan overtuigd dat iedereen het beste af is als mensen ergens werken waar ze willen werken, niet omdat dat ze zekerheid verschaft. Je kunt t bijna vergelijken met een huwelijk Smile
  6. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Anke
    tuurlijk is het management belangrijk. Maar als dat al jaren op dezelfde plek zit...

    Ik ben ervan overtuigd dat iedereen het beste af is als mensen ergens werken waar ze willen werken, niet omdat dat ze zekerheid verschaft. Je kunt t bijna vergelijken met een huwelijk Smile



    Zekerheid is een onderdeel, maar ook binding bij het bedrijf.
    Bij ons is het verloop erg laag. Ik denk ook echt dat best veel mensen best honkvast zijn en niet van wisseling houden (anders zouden ze al lang weg zijn) Dat kan inderdaad zijn nadeel hebben, maar daar ligt een taak voor het management om daar iets mee te doen.

    Zelf zit ik er ook al 17 jaar. In de baan voor deze zat ik 13,5 jaar. Ik heb prive best wel een en ander voor mijn kiezen gehad, waardoor het er niet echt van gekomen is om me in mijn baan verder te ontwikkelen. Pas de laatste jaren krijg ik die behoefte weer. Een andere parttime baan wordt ivm leeftijd erg lastig. Mijn ontwikkeling haal ik nu op andere vlakken (oa politiek en eigen administratiekantoor)
  7. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    Ik ben het volledig met Anke eens. De vaste aanstellingen cre?ren schijnzekerheid en dat draagt bij aan een milieu waarin mensen niet meer het uiterste halen uit hun kunnen.
  8. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Bloem
    Ik ben het volledig met Anke eens. De vaste aanstellingen cre?ren schijnzekerheid en dat draagt bij aan een milieu waarin mensen niet meer het uiterste halen uit hun kunnen.


    Maar moet dat laatste dan? Lang niet iedereen heeft die behoefte of zitten al aan hun max.

    Als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik ook niet het maximale uit mijn kunnen heb kunnen halen, maar wel weer naar mijn omstandigheden.

  9. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef nibo


    Maar moet dat laatste dan? Lang niet iedereen heeft die behoefte of zitten al aan hun max.

    Als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik ook niet het maximale uit mijn kunnen heb kunnen halen, maar wel weer naar mijn omstandigheden.



    Maar moet dat dan het risico van de werkgever zijn?
  10. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef nibo


    Maar moet dat laatste dan? Lang niet iedereen heeft die behoefte of zitten al aan hun max.


    Als je aan je max zit, zit je aan je max. Maar dat betekent niet dat je stationnair moet blijven..

    Ik denk idd dat het zowel de mens als de organisatie dient om te blijven ontwikkelen. Om de energie erin te blijven gooien. En natuurlijk geldt daar een begrenzing in qua prive omstandigheden. Een werkelijk plezierige en stimulerende werkomgeving zou daar ook aan kunnen bijdragen
  11. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Bloem
    Ik ben het volledig met Anke eens. De vaste aanstellingen cre?ren schijnzekerheid en dat draagt bij aan een milieu waarin mensen niet meer het uiterste halen uit hun kunnen.


    D66 wil tegelijkertijd het ontslagrecht aanpassen, dus dan krijg je automatisch vaste contracten die minder vast zijn.

    Als je de ontslagbescherming volledig afschaft, komt het verschil tussen vast en tijdelijk sowieso te vervallen, maar zover zullen ze wel niet willen gaan (vermoed ik).
  12. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Hed


    Maar moet dat dan het risico van de werkgever zijn?


    Waarom zou dat een risico moeten zijn, kan ook een voordeel zijn.
Terug naar de lijst