Puber 15 uur onbetaald proefdraaien

Puber 15 uur onbetaald proefdraaien 

Onderwerp van Poppetje

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Poppetje zelf op 31 mei 2017 om 07:43:22

Terug naar de lijst
  1. Poppetje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Poppetje

    quote:
    Dit schreef Petrie
    Ik zou ook opletten dat die werkgever met niet nog meer "wensen" komt die eigenlijk onredelijk zijn.
    Als het hier al zo begint lijkt het me opletten geblazen

    Ja dat zeker.
  2. Estelle
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Estelle
    Mijn dochter werkt inmiddels naar tevredenheid in haar bijbaantje.Toen ze ingewerkt moest worden, moest ze een dag "investeren" in haar toekomst en die van het bedrijf. Onbetaald dus. Na lang wikken en wegen heb ik haar aangeraden dit te doen. We hebben het erover gehad dat het eigenlijk niet mag, maar dat ze maar eens moest kijken wat het was. Met in het achterhoofd inderdaad dat ze aanspraak zou kunnen maken op een vast dienstverband. Het baantje was namelijk geknipt voor haar.

    Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat werkgevers dit doen. Maar wat ik nog veel stuitender vind, is dat er blijkbaar niks aan te doen is. Het mag gewoon niet, maar hordes werkgevers ontduiken de wet op grote schaal.

    Zelf kom ik uit een sector zonder CAO en het ziet er niet naar uit dat die gaat komen binnen korte tijd. Ik erger mij daar dood aan en zou graag wat willen doen aan deze situatie. In het belang van werknemer ?n werknemer. Ik heb overwogen (weer) lid te worden van de vakbond, maar dan denk ik wat schiet ik daar dan mee op? Ik zie vooral de lijstjes met voordelen, zoals hulp bij belastingaangifte en gratis juridische hulp, korting op je zorgverzekering, maar wat gebeurt er nu werkelijk? Waarom worden dit soort praktijken niet aangepakt? Het is bekend, maar niemand doet wat. Ik vind dat onbegrijpelijk, alhoewel ik begrijp dat het moeilijk onderhandelen is met een sector die niet wil.

    Maar dan nog, zo gaan we toch weer terug in de tijd van de werkgever mag het personeel behandelen zoals hij wil? Alleen als de markt aantrekt, zie ik pas dat het gaat veranderen. Tot die tijd blijkbaar maar slikken of stikken.
  3. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef Estelle
    .., maar wat gebeurt er nu werkelijk? Waarom worden dit soort praktijken niet aangepakt? Het is bekend, maar niemand doet wat. Ik vind dat onbegrijpelijk, alhoewel ik begrijp dat het moeilijk onderhandelen is met een sector die niet wil.

    ...


    Dit onderwerp staat wat los van de zoon van Poppetje. Wel een korte reactie: Er gebeurd niets als de werknemers zelf daar niets aan willen doen.
  4. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef jellehl


    Dit onderwerp staat wat los van de zoon van Poppetje. Wel een korte reactie: Er gebeurd niets als de werknemers zelf daar niets aan willen doen.

    Precies. En die werknemers zijn kinderen van 15, 16. Weten die veel.

    Hier een stief van 15 die 10 uur per dag werkt, een halfuur plus 2x 15 min pauze in eigen tijd moet nemen, en die aan de snijmachine staat in de bakkerij. Bovendien verplicht veel extra moet werken in vakanties, en als ze zegt dat ze niet wil/kan (wat al dapper is), te horen krijgt: zo staat het in je contract. Wat natuurlijk niet waar is, maar weet dat kind veel. Mag niet. Maar ja-'de mevrouw in de winkel wordt boos als ik er iets van zeg'. Ik vind dat ouders in dat geval moeten opstaan en hun kind beschermen. Maar ja-dat willen de 15-jarigen dan niet, want weg baantje.
  5. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    quote:
    Dit schreef Anne1967

    Precies. En die werknemers zijn kinderen van 15, 16. Weten die veel.

    Hier een stief van 15 die 10 uur per dag werkt, een halfuur plus 2x 15 min pauze in eigen tijd moet nemen, en die aan de snijmachine staat in de bakkerij. Bovendien verplicht veel extra moet werken in vakanties, en als ze zegt dat ze niet wil/kan (wat al dapper is), te horen krijgt: zo staat het in je contract. Wat natuurlijk niet waar is, maar weet dat kind veel. Mag niet. Maar ja-'de mevrouw in de winkel wordt boos als ik er iets van zeg'. Ik vind dat ouders in dat geval moeten opstaan en hun kind beschermen. Maar ja-dat willen de 15-jarigen dan niet, want weg baantje.


    >>LINK<<
    >>LINK<<

    Zij doet werk dat niet is toegestaan voor een 15 jarige en ook het aantal uren klopt niet. Ouders zijn ook verantwoordelijk.
  6. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Anne1967

    Precies. En die werknemers zijn kinderen van 15, 16. Weten die veel.


    Ja, maar hun gezaghebbende ouders weten het wel en die zouden dat niet moeten toestaan.
  7. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    Ik heb niet alles gelezen, maar ik wil wel even reageren op het verzekerd zijn.
    Omdat wij ook iemand wilden laten proefdraaien hebben wij hier navraag voor gedaan bij onze bedrijfspolis, maar bij proefdraaien is men niet verzekerd.
  8. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Estelle
    Mijn dochter werkt inmiddels naar tevredenheid in haar bijbaantje.Toen ze ingewerkt moest worden, moest ze een dag "investeren" in haar toekomst en die van het bedrijf. Onbetaald dus. Na lang wikken en wegen heb ik haar aangeraden dit te doen. We hebben het erover gehad dat het eigenlijk niet mag, maar dat ze maar eens moest kijken wat het was. Met in het achterhoofd inderdaad dat ze aanspraak zou kunnen maken op een vast dienstverband. Het baantje was namelijk geknipt voor haar.

    Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat werkgevers dit doen. Maar wat ik nog veel stuitender vind, is dat er blijkbaar niks aan te doen is. Het mag gewoon niet, maar hordes werkgevers ontduiken de wet op grote schaal.

    Zelf kom ik uit een sector zonder CAO en het ziet er niet naar uit dat die gaat komen binnen korte tijd. Ik erger mij daar dood aan en zou graag wat willen doen aan deze situatie. In het belang van werknemer ?n werknemer. Ik heb overwogen (weer) lid te worden van de vakbond, maar dan denk ik wat schiet ik daar dan mee op? Ik zie vooral de lijstjes met voordelen, zoals hulp bij belastingaangifte en gratis juridische hulp, korting op je zorgverzekering, maar wat gebeurt er nu werkelijk? Waarom worden dit soort praktijken niet aangepakt? Het is bekend, maar niemand doet wat. Ik vind dat onbegrijpelijk, alhoewel ik begrijp dat het moeilijk onderhandelen is met een sector die niet wil.

    Maar dan nog, zo gaan we toch weer terug in de tijd van de werkgever mag het personeel behandelen zoals hij wil? Alleen als de markt aantrekt, zie ik pas dat het gaat veranderen. Tot die tijd blijkbaar maar slikken of stikken.


    Je ergert je dood. Je zou willen dat er iets gebeurd en vervolgens spoor je je kind aan om gedwee iets te doen tegen de wetgeving in, omdat werkgever dit vraagt/eist. Namelijk een dag onbetaald proefdraaien.
    Met dit soort gedrag houd je het dus allemaal zelf in stand en geef je zelf het voorbeeld dat je het ok? vindt. Zolang je daar als werknemer zelf in blijft meegaan, verandert er dus nooit wat. Hoe kun je nu boos worden op iets wat je zelf doet cq nalaat.
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Anne1967

    Precies. En die werknemers zijn kinderen van 15, 16. Weten die veel.

    Hier een stief van 15 die 10 uur per dag werkt, een halfuur plus 2x 15 min pauze in eigen tijd moet nemen, en die aan de snijmachine staat in de bakkerij. Bovendien verplicht veel extra moet werken in vakanties, en als ze zegt dat ze niet wil/kan (wat al dapper is), te horen krijgt: zo staat het in je contract. Wat natuurlijk niet waar is, maar weet dat kind veel. Mag niet. Maar ja-'de mevrouw in de winkel wordt boos als ik er iets van zeg'. Ik vind dat ouders in dat geval moeten opstaan en hun kind beschermen. Maar ja-dat willen de 15-jarigen dan niet, want weg baantje.

    Als ouder dien je er gewoon te staan voor je kind en je kind uit te leggen wat er in zijn/haar contract staat en wat wel of niet mag. Begeleiden van je kind om dit soort gesprekken aan te gaan en uit te leggen dat je kind onder de verantwoordelijkheid van jou als ouder valt en dat je dus anders zelf contact opneemt met werkgever als de zaken niet naar behoren kunnen worden opgelost. Daar heeft een 15 jarige mi nog niet heel veel in te willen als die het niet zelf kan. Hooguit wordt een contract niet verlengd, maar is dat nou het einde van de wereld. Dan is er wel weer een ander baantje.
  10. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef Dion


    Ja, maar hun gezaghebbende ouders weten het wel en die zouden dat niet moeten toestaan.

    Eens. Ik ben dus niet de gezaghebbende ouder hier. Helaas.
    Maar goed, contract wordt niet verlengd, dus concrete situatie opgelost. Resteert: je kind leren om op te komen voor zijn rechten, weten wat die rechten zijn, en beschermen.
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef nibo
    Ik heb niet alles gelezen, maar ik wil wel even reageren op het verzekerd zijn.
    Omdat wij ook iemand wilden laten proefdraaien hebben wij hier navraag voor gedaan bij onze bedrijfspolis, maar bij proefdraaien is men niet verzekerd.

    Jazeker wel.. proefdraaien bestaat namelijk niet. Wg biedt met 'proefdraaien' namelijk iemand feitelijk een dienstverband voor onbepaalde tijd zonder proeftijd aan. Immers, tewerkstellen zonder contract is gelijk aan contract onbepaalde tijd zonder proeftijd. En dus maakt diegene aanspraak op alle faciliteiten die gewoonlijk voor dergelijke overeenkomsten geldt.

    Oplossing is een contract voor de tijd dat wg wil laten 'proefdraaien'. Maar dat is dan een dienstverband voor bepaalde tijd, en bovendien 1 in de keten..

    Proefdraaien onbetaald en onverzekerd kan wettelijk dus niet. Er is geen constructie voor. Uitgesloten.. formeel dan dus.. informeel kan er een heleboel, daar kan ik boeken over schrijven.
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Erna


    Je ergert je dood. Je zou willen dat er iets gebeurd en vervolgens spoor je je kind aan om gedwee iets te doen tegen de wetgeving in, omdat werkgever dit vraagt/eist. Namelijk een dag onbetaald proefdraaien.
    Met dit soort gedrag houd je het dus allemaal zelf in stand en geef je zelf het voorbeeld dat je het ok? vindt. Zolang je daar als werknemer zelf in blijft meegaan, verandert er dus nooit wat. Hoe kun je nu boos worden op iets wat je zelf doet cq nalaat.

    En je kunt ook niet iets van vakbonden vragen en tegelijk geen lid zijn. Een 'vakbond' is geen persoon ofzo.. het is niets anders dan een vereniging/groep werknemers die met elkaar bepaalt wat er moet gebeuren op het gebied van arbeid en inkomen.. van werkvloer tot tweede kamer, pensioenfondsen en cao's.. het is niet een op zichzelf staand instituut of een persoon wat gewoon bestaat en draait als u roept..als er geen mensen lid zijn/verenigd zijn doet een vakbond niks. Sterker nog, als er geen mensen verenigd zijn, bestaat de vakbond niet. als er nu nul leden zouden zijn, is er nergens meer een cao. En dus ook geen geregeld salaris, vakantiedagen, pensioenpremie, bovenwettelijk verlof etc..

    Geen voetbalvereniging, geen voetbal.. zo simpel
Terug naar de lijst