Dilemma...wat zouden jullie doen?

Dilemma...wat zouden jullie doen? 

Onderwerp van twelve

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    Gewoon het half jaar in gaan.
    Geen problemen mee hebben. In een half jaar kan nog veel gebeuren. Misschien bevalt het zo goed, dat reizen voorlopig niet doorgaat oid. En ook werkgevers kunnen opeens van mening veranderen en je ondanks alle inzet en loyaliteit contracten niet verlengen etc.
  2. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    Ik vind het een lastige, zowel vanuit werkgeverspositie gedacht als vanuit werknemerspositie.

    Hij wil een andere baan, maar zou dan alleen kunnen solliciteren op banen die van korte duur zijn? Lastige opgave lijkt me.
    Daarnaast neemt de werkgever zelf het risico hem een halfjaarscontract aan te bieden (vanuit zijn eigen voordelige positie). Het geeft de werkgever vrijheid, maar die vrijheid heeft de werknemer dan ook.

    Ik ga dus echt met Solar mee. Gewoon aangaan!

    Mijn dochter is ooit ook bij haar werkgever gaan werken. Na krap een jaar gaan reizen, maar ze voldeed zo goed dat ze moest bellen als ze terug was. En nu heeft ze er een perfecte vaste baan!!
  3. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef Hed
    Ik vind het een lastige, zowel vanuit werkgeverspositie gedacht als vanuit werknemerspositie.

    Hij wil een andere baan, maar zou dan alleen kunnen solliciteren op banen die van korte duur zijn? Lastige opgave lijkt me.
    Daarnaast neemt de werkgever zelf het risico hem een halfjaarscontract aan te bieden (vanuit zijn eigen voordelige positie). Het geeft de werkgever vrijheid, maar die vrijheid heeft de werknemer dan ook.

    Ik ga dus echt met Solar mee. Gewoon aangaan!

    Mijn dochter is ooit ook bij haar werkgever gaan werken. Na krap een jaar gaan reizen, maar ze voldeed zo goed dat ze moest bellen als ze terug was. En nu heeft ze er een perfecte vaste baan!!

    Je vergeet dat dat half jaar contract een inwerk periode is en gewoon een proeftijd.heel normaal.

    het verbaast me echt hoe makkelijk er hier gedacht wordt over het aangaan van werk en het geeft me echt een bevestiging hoe goed je op moet passen met het aannemen van personeel.
    duidelijk dat je als werkgever beter met een uitzendbureau in zee kan gaan of tijdelijke contracten kan aanbieden.Maar wel klagen dat werkgevers geen vaste mensen in dienst nemen.
  4. robbyrood
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van robbyrood
    Gewoon beginnen. Aan het einde komt er toch een gesprek. Dan kan hij alles op tafel gooien maar doordat het een contract van een half jaar betreft kan het door 1 van beide partijen eenzijdig worden opgezegd.
    Wens hem succes! En plezier bij het reizen..
  5. ilona
    dorpsgek van OA

    Toon alleen de berichten van ilona
    Jouw jongste kennende zou ik gewoon open kaart spelen naar deze potenti?le werkgever. Geeft hem een beter gevoel en laat hem zijn eigen weg in zichzelf zijn (waarin waarheid/eerlijkheid belangrijk is) gaan.

    Mocht deze werkgever dan (begrijpelijkerwijs gezien het kostenplaatje dat er toch hangt aan het werven van goed, blijvend personeel) besluiten om met een andere kandidaat in zee te gaan, dan kan jongste zoonlief zichzelf de rest van zijn leven eerlijk in de spiegel aan blijven kijken (een kwaliteit die in mijn ogen meer waard is dan heel veel 'kijk mij eens' superioriteits denkende mensen zichzelf aanmeten).

    Enne.... eerlijkheid duurt ?cht het langst. Dus waarschijnlijk volgt er (?ls deze werkgever dan kostenbesparend een ander zoekt) vast snel een ander tijdelijk contract voor zoonlief. Zoonlief komt er namelijk in dit leven toch wel. Daar waar hij zijn moet.
  6. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef ilona
    Jouw jongste kennende zou ik gewoon open kaart spelen naar deze potenti?le werkgever. Geeft hem een beter gevoel en laat hem zijn eigen weg in zichzelf zijn (waarin waarheid/eerlijkheid belangrijk is) gaan.

    Mocht deze werkgever dan (begrijpelijkerwijs gezien het kostenplaatje dat er toch hangt aan het werven van goed, blijvend personeel) besluiten om met een andere kandidaat in zee te gaan, dan kan jongste zoonlief zichzelf de rest van zijn leven eerlijk in de spiegel aan blijven kijken (een kwaliteit die in mijn ogen meer waard is dan heel veel 'kijk mij eens' superioriteits denkende mensen zichzelf aanmeten).

    Enne.... eerlijkheid duurt ?cht het langst. Dus waarschijnlijk volgt er (?ls deze werkgever dan kostenbesparend een ander zoekt) vast snel een ander tijdelijk contract voor zoonlief. Zoonlief komt er namelijk in dit leven toch wel. Daar waar hij zijn moet.

    thx Smile
  7. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef twelve
    Ik vind de suggestie van Jelle niet eens zo gek, maar dan grote kans dat hij de baan alsnog niet krijgt.

    Maar dan geen knagend geweten.,

    Aan de andere kant denk ik dat het zo'n beetje vergelijkbaar is met bv. iemand die net zwanger is. Die hoeft ook niet direct bij de sollicitatie te melden dat ze over een half jaartje met zwangersschapsverlof gaat met aansluitend bevallingsverlof...

    Smile


    Maar om wat voor type functie gaat het dan? Want ik vind vakkenvullers toch wat anders dan gynaecoloog.
    Ik zou het doen. Bedrijfsrisico. Er kan van alles gebeuren in 6 maanden. Bedrijf failliet, reis gaat niet door. Etc. Etc.
    Ik.zou geen open kaart spelen.
  8. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Dirk

    het verbaast me echt hoe makkelijk er hier gedacht wordt over het aangaan van werk en het geeft me echt een bevestiging hoe goed je op moet passen met het aannemen van personeel.
    duidelijk dat je als werkgever beter met een uitzendbureau in zee kan gaan of tijdelijke contracten kan aanbieden.Maar wel klagen dat werkgevers geen vaste mensen in dienst nemen.

    Wat ik echter tegenwoordig ook veel zie is bedrijven die op dezelfde manier met hun personeel omgaan. Loze beloftes, draaideur constructies, voor 3 maanden iemand naar huis sturen die al drie jaar voor je werkt enz. En vervolgens kan iemand geen hypotheek krijgen ofzo. Vanuit commercieel oogpunt wel te begrijpen, maar voor een werknemer waardeloos. Maar dat is een andere discussie.

    Maar dan nog, ik zelf zou niet doen. Het voelt niet zuiver en daar zou ik zelf last van hebben. Wie weet wat open kaart spelen je oplevert bij deze werkgever, aan goodwill, netwerken of toch nog een ander tijdelijk baantje.

    Bij uitzendbureaus zijn vast ook baantjes te vinden die sowieso maar voor een half jaar zijn. Ik zelf zou daarvoor gaan.

    Ik vind het een mooie eigenschap van je zoon. Die zou ik juist zeker stimuleren.nmag je trots op zijn.
  9. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef Toke

    Wat ik echter tegenwoordig ook veel zie is bedrijven die op dezelfde manier met hun personeel omgaan. Loze beloftes, draaideur constructies, voor 3 maanden iemand naar huis sturen die al drie jaar voor je werkt enz. En vervolgens kan iemand geen hypotheek krijgen ofzo. Vanuit commercieel oogpunt wel te begrijpen, maar voor een werknemer waardeloos. .

    Idd andere discussie maar toch even reactie .: stel ik neem een knaap in vaste dienst , zou graag willen en met mij veel collega's , Die jongen breekt met voetballen zijn been , complicatie en langdurig afwezig . Dan mort ik hem 2 jaar ziekengeld doorbetalen . En wil en kan ik dat ? Nee . Terug naar het oude systeem van vroeger en dat zou veel banen opleveren in het kleinbedrijf en nieuwe vaklui . Nederland is het enige land in Europa die deze absurde regel kent . Engeland is de volgende qua tijd ( geloof ik ) en 6 maanden . Dus dat je in vaste dienst wordt genomen is al een Godswonder .
  10. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Dirk

    Idd andere discussie maar toch even reactie .: stel ik neem een knaap in vaste dienst , zou graag willen en met mij veel collega's , Die jongen breekt met voetballen zijn been , complicatie en langdurig afwezig . Dan mort ik hem 2 jaar ziekengeld doorbetalen . En wil en kan ik dat ? Nee . Terug naar het oude systeem van vroeger en dat zou veel banen opleveren in het kleinbedrijf en nieuwe vaklui . Nederland is het enige land in Europa die deze absurde regel kent . Engeland is de volgende qua tijd ( geloof ik ) en 6 maanden . Dus dat je in vaste dienst wordt genomen is al een Godswonder .

    Die regel vind ik ook belachelijk.
  11. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Je bent niks verplicht. Een werkgever is ook dat 2e contract niet verplicht. Ik zou me dus niet belazerd voeken als werkgever.
    Dit is hoe het kan gaan. Een tijdelijk contract is een tijdelijk contract, geen proeftijd. Eindigend van rechtswege.
    Het is bedoeld om flexibel om te gaan met arbeidsrelaties. Ik maak het ook wel ns mee. Balen- maar fact of life

    De andere kant is: openheid. Het werkt prettiger als die openheid er is. Wie wil hij zijn? Hoe wil hij zijn?

  12. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    Er zijn wel meer regels belachelijk. De nieuwe wet werk en zekerheid geeft helemaal geen werk of zekerheid. Ik mag bijvoorbeeld geen proeftijd meer hanteren bij een contract korter dan 6 maanden, dus moet ik ineens zes maanden en een dag geven en die dag dubbelchecken, anders zijn we de lul.

    Moet minimaal 1 maand van tevoren aangeven of ik een contract verleng of niet, bij niet zit ik een maand lang met een ongemotiveerde werknemer die de kantjes er vanaf loopt. Dus krijgen ze tegenwoordig bij een contract meteen een opzegbrief bijgevoegd en mag ik eerst uitleggen waarom.

    Na twee jaar moet iemand in vaste dienst of weg. De gemiddelde werkgever kiest voor weg. Ziekte, motivatie, zwangerschappen, ouderschapsverlof etc. Hartstikke leuk hoor, maar bedrijven moeten gewoon doordraaien en dat allemaal maar moeten, willen en kunnen betalen.

    1 groot soepzootje is het. En ik zou me enorm genaaid voelen als ik een nieuw iemand aanneem, hem volledig inwerk, de intentie uitspreek om langdurig samen te werken en er dan na zes maanden achterkom dat ik voorgelogen ben.
Terug naar de lijst